Flower power…

Rosor är goda

violer likaså

de passar bra i min cocktail

så bra, att jag tar två

Första strofen

För ett tag sedan fick jag köpte jag kokboken ”The scented kitchen-cooking with flowers” av Frances Bissell. Jag hade hittat en recension i  mattidningen ”Fire&Knives” och baserat på recensionen svängde jag ihop en cocktail med rosensyrup som hette Rosa cubana(visade det sig). Frances Bissell gör sin egen rosensyrup ifrån scratch med rosenblad. Jag fuskade.

 Rosa Cubana(enligt boken)

myntablad ifrån 1 stjälk

is

1 del rosensyrup(instruktioner finns här)

1 del ljus rom

1-2 delar rosa/röd grapejuice

Muddla myntabladen(spara två) i nederdelen av en shaker. Tillsätt de andra ingredienserna och rör vigoröst för att kyla och blanda dem. Sila och dekorera med de två återstående myntabladen. Servera. Jag vill påminna om att det här blir en jättebra alkoholfri cocktail  om man skippar romen, och har lite mer grapejucie.

En annan drink som anges i boken är en Turkish delightini. Den har blivit något av en favorit. Bättre än min rosenaviation. Less is more.

Florsocker( om du vill ha lite på glaskanten,blöt kanten först).

Skaka samman

1 del rosensyrup

1 del färskpressad citronjuice

2 delar gin(el. vodka)

Häll upp i glas. Man kan ha på ett par droppar rosenvatten om man vill.

När jag så hade rosensyrup så sökte jag på cocktails som innehöll just det. Hittad den här fantastiska saken på design*sponge. Deras cocktail kategori innehåller en hel del smaskigt.

Det specificeras Hendrick’s gin men jag använde Tanqueray. Hendrick’s är blommig,Tanqueray har kardemummatoner i sig så den borde gifta sig väl med de andra smakerna tänkte jag. Dessutom är det min gin ”of choice”. Jag använde även angostura bitter istället för peychauds. Slutresultatet var finemang hur som helst. Det är den ni ser på bilden tillsammans med några av mina många blombroscher.

4 cl gin

2 cl rosensyrup

0,5 cl citronjuice

2 cl rosa/röd grapejuice

2 stänk angostura bitter

1 grön kardemummakapsel

Stöt kardemummakapseln något, i nedre delen av en shaker. Ha på de övriga ingredienserna. Fyll upp med is. Skaka vigoröst. Sila och servera. Ev. med rosenblad.

Nästa vecka tar vi itu med andra strofen, den om violer. Och kanske någon annan blomcocktail

Simma lugnt och trevlig helg.

-Suss

Kommentera

