Coffee,tea,chocolate martini?

Jag fick häromdagen en chock på väg till jobbet då den Espresso House jag passerar på vägen hade en skylt ute som förkunnade namnet på den senaste kaffevarianten i deras register: Flat white!

För de som behöver få minnet uppfriskat rekommenderar jag igen FT:s fina artikel. Tidigare har det varit Kura kafé vid St Eriksplan och det underbara fiket snickarbacken 7 som försökt utbilda folk. Jag var givietvis tvungen att prova. Den trevliga baristan på Espresso House gjorde en utmärkt flat white. Problemet med Espresso House är deras ojämnhet.  Det är tveksamt om jag vågar chansa igen.

På tefronten kan jag meddela att jag kommit ganska långt i mitt arbete med att ”falla till noll” i alla teburkar.  Det svarta teet är snart slut( och det sista sparar jag till cocktail-expriment),det röda teet är slut, oolong finns det en bottenskyla kvar av (jag önskar så att jag mindes vilken sort det var,för det var underbart) och nu är det grönt som gäller. Grönt är skönt…

Vilket tar oss till den tredje musketören…

Jag har smuttat på en ”white chocolate martini” vid ett tillfälle. Och ikväll verkade den här sortens flytande dessert vara på sin plats. Första anhalten var google. Där  hittade jag  bara recept som krävde färdig chokladlikör. Jag är dock helt säker på att bartendern sa att de i stort sett bara hade smält vit choklad och blandat med vodka. Själv är som sagt ,nästan, alltid bäste dräng.

Det första jag gjorde var att smälta 25 gr mjölkchoklad(jag har nämligen ingen karaktär) med ett par smulor mörk choklad i vattenbad. Jag hade även i 2 tsk grädde och 2 tsk ljus rom. Detta vispades så att det blev helt slätt.

I nedre delen på min shaker hade jag hällt upp rejält med is samt 4 cl vodka. Jag blandade sedan ner 4 cl av ”chokladlikören”. Detta rördes rejält. Jag smakade av och hade i 2 tsk agave för att det skulle bli riktigt sött. Sen blev det ett par droppar grädde och jag stod och viftade ett apelsinskal ovanför. Homopatiska mängder av oljorna från skalet hamnade nog i själva drinken(men det räcker).

Det blev inte lika bra med mjölkchoklad som med vit choklad. Att göra en på mörk choklad så här dags på kvällen kändes som en dålig idé(jag hade nämligen tänkt att göra en rejäl insättning på sömnkontot).

Detta sagt så blev det ändå gott och drickbart. Skillnaden är nog vilken vodka man använder samt att den får fräschör ifrån någon sorts zest.  Detta ska jag testa fler gånger.  Men som alltid ska man dricka med måtta.

-Suss

P.S Letters from the end consumer tipsade om den här bloggen. Den är lysande.D.S

Kommentera

