Essence&Alchemy: Gyllene kaffe

Jag har på sistone läst ”The book of english magic”. Varför är en lång historia, det som är intressant i det här sammanhanget är hur det blev drinkar av det hela.

Jo så här: på sidan 287 finns en tabell över ”Astrological correspondences”. Helt enkelt har alla stjärntecken en ”egen” planet, veckodag, metall, färg,ädelsten och givetvis olika örter och födoämnen.

Sen står det beskrivet hur man ska inkorporera dessa olika elemnet i sin dag om man vill förstärka ett visst stjärnteckens egenskaper hos sig själv. Sen skriver de att man inte ska göra detta om man ”är perfektionist eller har OCD tendenser”. De skiver de sist,WTF? Det är redan försent. Fast jag tror egentligen inte på det, däremot såg jag det som någon sorts utmaning.

Söndag är solens dag. Den tar fram värdighet,vitalitet,ambition och lärandelust å den positiva sidan. Sen är den också ansvarig för det pompösa,despotiska och brist på ambition(?).  Solen är förknippad med stjärntecknet Lejon.

Jag har länge tänkt gör en drink baserad på det man i arabvärlden kallar ”vitt kaffe”. Det är helt enkelt apelsinblomsvatten(1 tsk),en sockerbit och hett vatten som dricks efter en måltid som hjälp för matsmältningen.  Att ha saffran och rom i den hade jag kommit fram till efter att ha sett receptet på Robby Radovics ”Que tal” som finns på Nobis Hotells hemsida. Sen kom jag inte längre med den cocktailen. Detta visade sig var ett ypperligt tillfälle att ta tag i det.

Solens ”mat” mat är vindruvor,honung,saffran,kanel och apelsin. Jag fick inte med druvorna,jag får äta ett par stycken vid sidan om.

1 barsked honung

1 par trådar saffran

1 tsk apelsinblomsvatten

4 cl ljus rom

1 stänk 5spice bitter(som innehåller kanel),kanel bitter eller angostura aromatic(men var varsam)

1 bit apelsinskal

hett vatten

1. Rör ihop saffran,honung,apelsinblomsvatten och rom.

2. Toppa upp med hett vatten. Ha på ett stänk bitter(för att ge den lite djup). I med apelsinzesten. Sen är det bara att servera.

Den här drinken smakar inte så mycket sprit trots den rejäla mängden rom. Den smakar sött och fräscht. det känns som det är nyttigt..

Det skulle vara lätt att drick fler än man borde. Däremot kan jag se mig själv göra en kanna och servera i slutet av en måltid i mina små arabiska teglas vid slutet på en mezemåltid. Som digestif och avec i ett. Funkar även jättebra utan rom och bitters(som innehåller alkohol). Då är det bäst att ha i en kanelstång och lite lite färskpressad ingefärjuice om man vill att det ska vara festligare än bara vitt kaffe.

-Suss

Kommentera

