Essence&Alchemy: Mångalen..

Måndag är månens dag: hör upp nu alla kräftor eller andra som vill bli mer magnetiska,fredsälskande,moderliga och öka sitt övernaturliga sinne.

Dagens färg är vitt,metallen är silver. Som månsken! Maten var muskot (som jag inte hade hemma) och sallad(smaklöst). Jag hoppad dem och gick istället på dagens ört,Citronmeliss, och de essentiella oljorna:jasmin,citron och sandelträ.

Att få in sandelträ i en drink visade sig svårt. Sandeloljan som finns i butik är bara för doftens skull. Det finns malt sandelträ att köpa som  används i sill inläggningar. Tyvärr smakar det inte mycket, det nyttjas mest för färgens skull. I det här sammanhanget så blev det grisigt.

För att få in jasmin i drinken använde jag ett grönt jasminte av god kvalité(jag köpte mitt på ”my tea” långt upp på Drottningatan).  När jag kom hem så la jag 2 tsk te i 4 cl kall vodka. Sen lät jag det stå i kylen i ca 90 minuter medan jag städade lägenheten.

Sen var det lite välförtjänt undfägnad.

4 cl jasminte smaksatt vodka

2 cl limoncello

4-5 blad citronmeliss

1. Muddla citronmelissen med vodkan i en shaker. På med limoncello. På med is. Rör ordentligt.

2. Sila ner i ett kallt glas. Garnera med ett blad. Servera.

Jag borde givetvis skämmas ögonen ur mig när jag missar denna chans att ha muskot i en cocktail. Raymond Lindgrens skulle aldrig ha låtit ett sådant tillfälle glida honom ur händerna. Men helt ärligt: jag hade ingen hemma. Annars skulle den sortens mustighet skulle funkat i vad som i övrigt är en fräsch cocktail med mycket blomsmak. När man ”kallbrygger” grönt te på det här viset så blir det inte bittert, bara ljuvt.

Det är lite mekigt förstås men jag kan tänka mig att göra detta fler gånger. Framförallt till sommaren: då vill jag ha mer den sortens cocktail. Den söta vermouthen som jag annars är så förtjust i utövar inte samma hypnotiska dragningskraft på mig när temperaturen stiger över 10 grader.

Vilket osökt för mig in på en kommentar till gårdagens cocktail.  Under den del av året då det sakteliga blir mörkare skulle jag nog göra den med konjak. Att jag valde ljus rom igår var en brist på bassprit på vagnen. Optimalt,så här års, hade kanske varit tequila eller en blandning av ljus och mörk rom. De varianterna hade gett den mer djup och drink karaktär. Fast en solig dag som igår,då det ändå var kyligt på kvällskvisten var det riktigt bra med en lättare variant. Man kan vi närmare eftertanke inte dricka mer än två: det blir för sött. Samtidigt vill man inte äta eller dricka något annat eftersom man har den där blommiga fräschören i munnen. Det om något känns bra inför beach 2012: en drink som inte får en att vilja äta chips.

-Suss

 

3 reaktioner på ”Essence&Alchemy: Mångalen..

  1. Jag är mycket nöjd över att kräftan uppenbarligen är muskotens tecken. Raymond Lindgren FTW. (är mindre nöjd med salladen, men man kan inte få allt här i världen)

    1. Eftersom vi går mot ”drink m. tilltugg” för att få ihop det astrologisk kanske någon sorts vietnamesisk fyllning inlindat i salladsblad kunde vara något. Tänker att det skulle vara bra vingelmat. Då har man koriander i rullen och muskot i drinken så man helgarderad.
      -Suss

  2. En drink som INTE får en att vilja äta chips, det är ju genialt! Kan den även stävja sug efter majskrokar?
    – Carin

Kommentera

