Essence&Alchemy: Kvinnor är från Venus, Drinken är från Mars

Det grämer mig att jag inte lyckades få till det med sandelträ i drinken igår. En av anledningarna till att jag var så sugen på det är att jag i veckan använt mig av ett provrör på Hermés senste doft: Santal Massoia.  Sandelträ är kryddigt och fruktigt och jag tror att det skulle passa. Jag har länge hävdat att ingredienserna i en av mina favoritparfymer,Mandragore ifrån Annick Goutal, låter som ingredienserna i en grym cocktail: stjärnanis,ingefära,bergamott och sen alruna. Den sista ingrediensen var jag inte helt hundra på förut men nu när jag lekt med magiska cocktails i ett par dagar har jag ljummnat inför tanken. Alruna anses vara ett afrodisiakum. Det finns ett samband mellan parfymer och drinkar och det är jag inte ensam om att tycka.

I vilket fall som helst så är Tisdagen tillägnad Mars. Hear ye Hear ye alla som  vill bli modigare,gallantare, mer företagsamma,energiska och oberoende. Detta är för er:

För att få ihop dagens drink så satsade jag även på ett tilltugg.

Dagens färg är rött,metallen järn.  Dofterna är hyacint,basilika och vitlök. Maten är ingefära,lök och senap. Blomman :enbär och de esssentiella oljorna: koriander,ingefära och basilika.

Tilltugget blev en sorts improviserade lök bhaji med senaspfrön. Carin förklarade en gång hur man skulle göra: jag lyssnade med ett halvt öra. Motivationen att lära brister när hon ändå skickade med mig en burk med ett par stycken hem. Mina smakade helt okej, men inte mer än så. Jag hade inte kikärtsmjöl tillgängligt och det kan vara det som är tricket.

Till drinken blev det en variant på ”Different side” som jag druckit på Le Rouge för vad som känns som en evighet sen. Med enbär som dagens blomma känns det givet att använda gin. Koriander smaken är tydlig,använd därför mer basilika än koriander. Om man inte har ingefärslikör kan jag tänka mig att 1 cl ingefärs syrup från en burk med syltad ingefär kan bli bra istället. Använd då 6 cl gin.

4-6 basilikablad

3-4 korianderblad

5 cl tanqueray gin

2 cl Domian de Canton (eller annan ingefärslikör)

1. Muddla bladen med ginen i nederdelen av en shaker.

2. På med Domain och is. Skaka som du dansade i en Bollywoodfilm.

3. Sila och servera.

Det här funkade bra,faktiskt. Jag är själv något förvånad. Hettan från basilikan och ingefäran balanseras av den kyliga koriandern. Tyvärr är koriander något av en vattendelare: det blir en tydlig smak som inte alla gillar.  Sen måste jag erkänna att det i denna drink skulle kunna bli riktigt bra med Bombay Sapphire(för de som gillar den).

-Suss

 

 

En reaktion på ”Essence&Alchemy: Kvinnor är från Venus, Drinken är från Mars

  1. Den breda massan i läsarkretsen undrar vad enhörningarna säger om varje dag? De kanske har konkreta tips om man vill bli modigare,gallantare, mer företagsam,energisk och oberoende? Förutom att dricka drinkar förstås, det tar ju hand om allt ovanstående på ett kick.

Kommentera

