Essence&Alchemy: Fänkåls-och physalis smash

Jag har tillbringat 2 timmar på en föreläsning om Parkinsonism.  Det där skämtet som parkinsonism-sjuke  skådespelaren Michael J. Fox brukar köra om att ”han kan shaka en margerita på nolltid med sin Parkinson” är helt fel. Folk som har skakningar p.g.a. Parkinsonism har det bara i viloläge. Fox kan säkert shaka en grym drink med det har inget med hans sjukdom att göra. Det brukar heta att ”it’s funny,’cause it’s true”- i det här fallet blir det tvärtom.

Jag har dock inte shakat min cocktail ikväll. Jag har muddlat. Igen. Det börjar bli dags att ersätta min borttappade/bortskänkta muddler om det ska fortsätta så här. Anledningen att dagens cocktail kändes som ”någonting som borde muddlas” är att den enda bassprit som står till mitt förfogande är ljus rom.

Onsdagens planet är Merkurius. Silver- och multifärgat.Metallen är kvicksilver,calcedon och sardonyx på ädelstenssidan. Dofterna är mejram och vetiver. Jag tar ett par stänk  av min ”Vetyverio” från Diptyque i värsta fall.Vem vill inte vara mer vitsigt,literär,subtil,briljant och känslig liksom?

Så kommer vi till maten: selleri,dill och fänkål. Örterna är fingerört och valeriana,blommorna jasmin och lavendel och sist men inte minst,de essentiella oljorna: eukalyptus och lavendel. Jag önskar att jag haft en eukalyptusbitter-jag vet att det finns. Kanske något jag borde försöka mig på själv. Fingerört vet jag inte vad det är. Valeriana i en cocktail känns comme si comme ca. Å andra sidan anses lavendel  också ha en lugnande effekt. Båda kanske är för mycket. En sängfösarnas sängfösare.

Min första tanke var en trio snapsar. Dillsnaps är gott,fänkålssnaps godare och jag vågar chansa på en sellerisnaps. Men sen blev det så att jag gick i butiken och började tänka på jordgubbs- och basilika smash. Min tankekedja gick ungefär såhär: Fänkål och citron är gott. Physalis är billigt. Physalis är fräscht på ett nästan citrusaktigt sätt. Min lavendelratafia* kanske funkar. Jag har jasminte hemma. Ergo:

Fänkåls-och physalissmash

ger 1 drink

5 cl jasminsmaksatt rom (5 cl rom+2 tsk jasminte får stå kallt 30-90 minuter)

1-2 barskedar agavesyrup

4-5 physalisfrukter,utan det där lilla skalet runtomkring

3 små fänkålsspröt(som ser ut som dill btw)

1 stänk lavendel ratafia/lavendelbitter

is, helst krossad

1. Muddla fänkålsspröt med physalis,rom och agave. Smaka av.

2. På med isen,muddla lite till.

3. Toppa med lavendel ratafia/bitter. Rör runt.

4. Servera.

Omdöme: Inte det värsta jag druckit,inte det bästa heller.  Det hade blivit bättre med krossad is. Dags att skaffa en liten iskross. Lite sött,lite syrligt,lite lakrits och lite jasmin. Lavendeln märktes inte så mycket. Eftersom jag har ingredienser hemma kanske jag vidare utvecklar den enligt icke-astrologiska banor. Speciellt när det här anlände i posten idag:

Nu ska jag konversera enhörningarna. Se vad de har att säga om allt detta( på allmän begäran för övrigt).

-Suss

* det här är något som ligger i en burk i mitt skafferi: receptet kommer,som så mycket annat nu för tiden, ifrån Frances Bissell. Man låter lavendel ligga i konjak i tre månader. Sen sötas det. Jag gjorde typ fel när jag la det i burken,och det har legat tre månader ännu men jag drar en rövare i detta fall. Själva ratafian återkommer vi till vid senare tillfälle.

Kommentera

