Essence&Alchemy: Jupiter Julep

Torsdag är Jupiters dag. Den planet som ökar din känsla för rättvisa,din sympati,din popularitet och din välvilja. Att klä sig i blått är lätt(och flott). Tenn är en underskattad metall (eller menar de kanske bara något från Svenskt Tenn? Man kan tolka fritt känner jag). Topaser,amestister och turkoser är vackra stenar. Dagens doft är Myrra och jag tänker med glädje tillbaka på det samarbete mellan Byredo och Acne,i form av ett doftljus, som kom för ett par år sedan. Det luktade bl.a. myrra. Underbart.

Sen kommer vi till den svåra delen: kronärtskocka,sparris,rödbetor och endiver. Gurkört och något från ”syskesläktet”. Prästkragar och nejlikor. Och sist men inte minst, de essentiella oljorna: kryddnejlika,citronmeliss och anis.

Det finns en italiensk digestif,Cynar, som är baserad på kronärtskocka. Hade jag haft en flaska sådant kanske jag kunde ha svängt ihop någon twist på ”The grand street” som de serverar på Death&Co. Den innehåller tanqueray gin,cynar,punt e mes och maraschino.  Jag kan tänka mig flera drinkar med Cynar faktiskt.

Sparris är ett tilltugg(som sagt vi går mot en serie inlägg som kan liknas vid sip/snack på ”Note to self”). Jag har,på ett strikt teoretiskt plan, funderat på en cocktail med rödbetsjuice. Tyvärr inte lyckats få tag på de ingredienser jag behöver.

Gurkört,som på engelska heter ”Borage”, brukar man ha till att garnera olika sorters bål men även Pimms’. Det är omöjligt att få tag på i Sverige så här års. Även det där ”syskesläktet” visade sig svårköpt.

Modfälld som jag var frågade jag enhörningskorten om råd. De sa att jag var bra som jag var,att jag skulle arbeta med andra för att lösa situationen och att svaret/lösningen skulle komma till mig snart.

Således mina kära läsare, får min ”Jupiter Julep” (eller vad det nu kan bli)anstå till en annan dag. Kanske nästa Torsdag. Ikväll är jag på stan och gör ”research”.

-Suss

Kommentera

