Curry med sötpotatis, blomkål och ärter

En vegocurry är bra matlådemat. Jag (Carin) brukar laga en eller två sorters curry, frysa in i lagom stora lådor och ta med mig till jobbet och äta med stora flata pitabröd. Avundsjuka utrop om hur gott min lunch luktar är bara en bonus. Jag hade en curry med sötpotatis i frysen som har varit lunch den här veckan, det är ett modifierat recept från min vanliga standardcurry. Egentligen ska det vara yoghurt men jag rundade av med lite matlagningsgrädde istället.

 

2 gula lökar, skivade.

3 klyftor vitlök

1 bit färsk ingefära,

1 röd chili

Sötpotatis 3-4 st delade i små bitar

1 blomkålshuvud delat i buketter

2,5 dl frysta gröna ärter

1 tsk gurkmeja

1 tsk spiskummin

2 tsk mald koriander

1 tsk amchoor (mango powder)

1 tsk krossade kumminfrön

1 burk krossade tomater

2 dl vatten

1 dl matlagningsgrädde

 

Mixa ihop en kvarts gul lök med vitlöksklyftorna, ingefäran och chilin till ett mos. Krossa kumminfrön och blanda ner de torra kryddorna. Hetta upp en torr panna och rosta de torra kryddorna så att aromen släpps ut och de både smakar och doftar extra mycket. Att torrosta kryddor är ett enkelt sätt att få ut lite extra ur torkade kryddor och kan med fördel göras i många rätter inte bara currys.

Hetta upp olja i en gryta och stek den gula löken. Efter ett par minuter läggs ”moset” av lök, vitlök, ingefära och chili i. Tillsätt sedan grönsakerna förutom ärterna och efter ett tag kryddorna. Det är svårt att ange tiderna här emellan, det beror på hur varm grytan är, hur snabb din spis är och annat. Jag går på känsla och vana, vet hur det ser it och luktar när det är dags. Syftet är i alla fall att steka ihop alla grönsakerna med kryddorna innan vätskan slås på vilket är en bra grundregel för att typer av grytor. När de krossade tomaterna, vattnet och grädden har hamnat i grytan och du har rört om ordentligt, lägg på ett lock, dra ner värmen och låt grytan puttra i ungefär 25-30 minuter eller tills grönsakerna är mjuka. Dra då av grytan från spisen, häll i de frysta ärterna och rör om och låt grytan stå i ca tio minuter. Då kommer ärterna att tillagas av den värmen som finns och blir inte överkokta. Överkokta ärter är sorgligt på ett elakt sparka-på-hundvalpar-sätt. Undvik både överkokta ärter och djurplågeri.

Servera grytan med bröd, ris, sallad och några trevliga chutneys.

–          Carin

 

PS. Lökbhajis. Det är fantastiskt gott och väldigt enkelt, jag ska göra det snart och blogga om det. Eftersom jag själv lider av problemet att jag bara lyssnar på ungefär vart femte ord som folk säger så förvånar det mig inte alls att Suss inte riktigt minns min förklaring. Dock behöver det inte vara kikärtsmjölet som är tricket. DS

 

En reaktion på ”Curry med sötpotatis, blomkål och ärter

Kommentera

