Essence&Alchemy: Jupertini/ det diaboliska livspusslet

Det har varit en lång vecka. Min middag ikväll blev rester av gårdagens hemmagjorda pyttipanna(salsicca,fänkål,potatis,lök,morot,broccoli,spenat) som jag stekte igen med lite gammal kokt pasta. Och efterrätten blev en cointreauboll ifrån Chokladfabriken.

Inspirationen till drinken i Jupiters ära kom inte flygande som en stekt sparv igår(däremot drack jag årets enda öl). Nä,det var idag,inne på Cajsa Warg, som det slog mig. Rödbetor+fivespice skulle bli en bra soppa enligt det där receptet jag inte använde. Kan det bli en bra drink? Det finns bisonvodka i skafferiet för att knyta ihop den ryska påsen,kanske?

Tiden är alltså ur led: jag väljer att blogga om Torsdagsdrinken idag, och väntar med Venushyllandet till imorgon. Det kanske är bäst så: så att ingen missar chansen att vara sympatisk,vis,rättvis och populär. Enhörningarna svar på allt nuförtiden verkar vara: du är bra som du är och var snäll mot djur. De är bättre med svar på konkreta problem.

Man kan köpa bisongräs vodka utomlands. Här i Sverige gör man bäst i att införskaffa bisongräs på aeter&essencefabriken(20 kr för ett knippe),lägga det i en stor burk, hälla på en flaska vettig vodka och låta det stå 2-3 veckor(eller tills man gillar smaken). Sen silar man och häller upp på flaska. Traditionellt så låter man ett gräs ligga i flaska som dekoration. Sött,örtigt och gott. Jag är ett fan.

Nummer 2 på ingredienslistan blir alltså rödbetsjuicen. Man kan köpa rödbetsjuice,eller så kan man fuska som jag gjorde. Eftersom jag behövde en så liten mängd så köpte jag en förpackning förkokta rödbetor. Rödbetorna saftar sig så att man kan tappa ur ett par centiliter ur påsen. Rödbetorna hamnar i någon god lunch.

Nummer 3 blir alltså ett försök att ha med de  för Jupiter essentiella smakerna kryddnejlika och anis. Jag gjorde en variant på femkryddsblandning där jag ersatte stjärnanis med anis. Har du den vanlig varianten använd den.

Till min kinesiska nyårsfest i Januari skapade jag en fivespice old-fashioned. Fast det var bara 4 kryddor som åkte ner i sockersyrupen(dessutom lät jag hela kryddor ligga och dra i syrupen i 2 veckor,att använda pulver kan ge en grumlig cocktail vilket inte alltid ser smakligt ut). Sichuanpepparn hade jag för sig,i en pepparkvarn. Dels blev det en kul del av presentationen,dels så behövde man en hel del peppar för att motverka att det blir för sött. När man använder five spice i mat så tillsätter man salt och skapar således balans. När man gör drinkar använder man sällan salt. Carin blev inspirerad och gjorde sin egen fivespice old-fashioned där hon hamnade i den situationen. Lätt avhjälpt med angostura bitter. Annars är det en bra idé att ta fram det bittra: ersätt apelsinskiva med grapefrukt.

I vilket fall som helst: dagens syrup blev så här. Eftersom jag ska ha i färgad juice bryr jag mig inte om det blir grumligt.

1,5 dl strösocker

1,5 tsk femkryddsblandning

0,5 tsk sichuanpeppar

0,75 dl kokhett vatten

Blanda de torra ingredienserna. Vispa ner vattnet tills allt socker smält. Låt svalna.

När du har din bisonvodka,femkryddsyrup och rödbetsjuice så är det bara att blanda.

5 cl bisonvodka

1,5 cl rödbetsjuice

0,5 msk syrup

Häll ner allt i en isfylld shaker. Blanda ordentligt, kanske till tonerna av ”She’s got me dancing” av  Tommy Sparks.

Jag garnerade med ett blad citronmeliss. Till sommaren,när jag gör det här igen, kommer det kanske bli lite gurkört också.  Får jag tag på en flaska cynar får jag se om ett par droppar passar in.

-Suss

 

Kommentera

