Essence&Alchemy:inget guld, bara en psuedo-Manhattan

Mixologi har det gemensamt med alkemi att man med enkla medel försöker  framställa guld. Helheten ska bli större än summan av delarna. Ikväll har jag,likt alkemisterna, gått bet.

Vi är på tabellens sista dag,Lördag, vars färg är svart,metall bly,ädelstenar är onyx,hematit och granat,doften är patchouli. Maten är korngryn,blomman är av ramssläktet(som inte har något med ramslök att göra),örten Kungsljus(som jag inte lyckade få tag på) och oljorna är cypress och patchouli.

Vad ska man säga? Lördag är en bra dag att klä sig i svart antar jag,i form av en liten svart klänning. Patchouli är väl någon sorts parfym. Bly? smycken kanske? Annars har stora delar av befolkningen ”blymössa” på lördagmorgon om det räknas alls.

Med korngryn med i mixen fick det bli ”barley water/korngrynslemonad” som bas. Jag gjorde den med en blandning av socker och lavendelsyrup som sötning(en tredjedel lavendelsyrup ungefär. Jag låter 0,5 msk torkad lavendel per dl syrup ligga med). Med korngryn så är man redan inne på nån sorts öststatsvibb så jag tog fram bisonvodkan igen. Bristen på cypressolja löste jag helt fräckt med att ta fram min granskottsyrup som jag fått av Fröken A. Redan när jag läste av tabellen tänkte jag i dessa banor.  Det är iallafall ett barrträd.

2 cl barley water

4 cl bisonvodka

1 cl granskottssyrup

Shakades med is. Jag hade tänkt att korngrynslemonaden skulle vara både det söta och det sura i den här drinken. Men som helhet var det ganska tråkigt. Vad kan piffa till det här?

Jag har sloe gin a plenty(hipphipp!) så det blev 1 cl sloe gin som rördes ner i detta. Sen rotade jag runt i skafferiet och hittade min earl grey likör/smakksatta vodka som jag gjorde för ett tag sedan. Jag lät tebladen ligga för länge. Jag tillsatte typ en barsked. Mer rörande.  Slutresultatet smakade som en Manhattan utan apelsinzest. Jättegott for sure, men det var en väldigt lång väg dit. Som att gå över ån efter vatten.

Mina chanser att bli mer trogen,analytisk,systematisk,ansvarsfull och mer ”boklig” har sålunda minskat något.  Tur för mig att det inte var några egenskaper jag behövde mer av av.  Det där med  systematisk kanske jag till och med behöver mindre av….

Jag har kvar av korngrynslemonaden och ser om inspirationen slår till någon annan dag.  Kanske enhörningarna har några svar på en konkret fråga?

-Suss

Kommentera

