Fåraherdar,stugor och kolonilotter?

I lördags när jag ägnade mig åt en vårstädning i Mrs. Beetons anda och vädret var vad man kan kategoriseras som brittiskt gjorde jag också en av de få brittiska rätter som jag är förjust i: det som med lamm som bas kallas Shepards pie,med nötkött som bas kallas Cottage pie och med quorn som bas kallas? jag vet inte ,allotment pie(kolonilott) kanske. Det blev så iallafall.

Inspirationen var en artikel i ”Country living”. När jag skulle ladda mentalt inför att städa köpte jag tidningar,godis och tulpaner som belöning.

Den ena innehöll en artikel om att ha cocktailparty(och jag är alltid lika nyfiken på vad folk har i sin bar,sin bokhylla och sitt badrumsskåp) och den andra tidningen hade en liten grej om ”the new small-batch legal moonshine”

Sprit som man köper på burk. Hur bra är inte det?

En annan artikel i tidningen hade rubriken”The casserole makes a comeback”. På svenska säger man gryta men det är en blandning mellan gryta och gratäng i mitt tycke. Allt i ett mat i vilket fall som helst. ”Shepards/cottage/allotment pie” passar in under den rubriken.

Egentligen behöver man inte lära sig något nytt. Jag gör den enklast varianten,som är den jag fick lära mig av en brittisk väninna:

1,5 dl riven valfri ost, potatismos som vanligt,sen gör jag en ragu/bolognese som vanligt(det spelar ingen roll om du gör den på lamm,nöt eller quorn egentligen) men med en burk mindre tomater och hälften av övrig vätska. Om man gör den för blöt blir det nämligen bara sörja av det hela. Man låter ingredienserna koka ihop i 15-20 minuter(medan man gör moset typ) och lägger sen upp på i en ugnsfast form. På med potatismoset och den rivna osten. Grädda tills gyllene,ca 45 minuter, på 190 grader.

I min form blir det 4 rejäla portioner men det är lätta att justera. Om det blir för mycket ragu eller potatismos så brukar det gå åt ändå. Blir utmärkt matlåda.

Smakar fantastisk med en klick mango chutney och ett glas Fentimans ”Dandelion&Burdock”.

-Suss

Kommentera

