Gamla bettan…

På Lidl kan man köpa en förpackning med 500gr kokta rödbetor för 10 kr. På andra ställen kostar det mer. Oavsett  kostnad så är de ”billiga i tid ” d.v.s. bra basvara som man snabbt kan laga till. Här följer några av mina favoriter

– 200 gr kokta rödbetor klyftas och läggs i en bunke. På med 2,5 dl kokhett vatten. På också med 1 tsk grönsaksfond(eller smula 0,25 grönsaksbuljongstärning över). Ner med mixerstaven och kör det slätt. Nu senast testade jag just 5-kryddsblandning till. Smakade jättebra. Salta och peppra som du tycker.  Passar bra till hembakta kex med chevrekräm.

Chevrekräm:

2 dl créme fraiche

ca 100 gr chevre

Smula sönder osten. Häll ner den i creme fraichen. Jag brukar dra ner mixerstaven här också för att det ska bli slätt och fint. Upp till var och en.

Samma kräm funkar bra till tre andra favisar..

-Ett lager chevrekräm breds på en bit  surdegsbaguett. Lägg på 2 st tunt skivade rödbetor,en näve ruccola och ringla på lite lite flytande honung. Hur gott som helst.

-Klyfta de kokta rödbetorna. Lägg de tätt i en liten ugnssäker form. Klicka på cheverkrämen. Gratinera i ugn ca 15 min på 175 grader. I min gasugn får de ingen färg,men det blir härligt kletigt. Jag äter med med massa spenat,ruccola och andra salladsblad. Självklart kan man smula på lite knaperstekt bacon eller lite valnötshack.

-Samma ingredienser kan ätas ”kallt” som en sallad rakt av. Passar bra som picknickmat/lunchlåda eftersom allt det man har i smakar bäst rumstempererat.

I ”Elle mat och vin” hade de för ett par år sedan ett recept på vad de kallade ”ryska rätten”. Jag äter ibland en variant: 100 gr köttfärs steks med 0,25 finhackad lök. Rör sedan i 1 dl gräddfil sakta. Om det går fort skär det sig. Bara ett par matskedar i taget och se till att du har låg temperatur på plattan. På med 1 msk dill. Färdigt,avnjuts med rödbetorna istället för potatis. Man kan också ha i en knivsudd  riven pepparrot i färsen.

Nu går jag på helg. Keep it real!

-Suss

 

En reaktion på ”Gamla bettan…

Kommentera

