Tisdagsdrink: Eggstra! Eggstra! Read all about it…

Med tanke på att påsken inträffar nästa vecka känns det som att det är dags,redan nu, att tänka på vad som ska ätas och drickas under denna högtid. Mest drycken.

Påskmust? Kanske lite fräscht iste? Drinkar som innehåller saker som hör påsken till? Varför inte ?Ett gäng drinkar som innehåller choklad,godis av tvivelaktigt ursprung,lamm och kanske mest av allt ägg.

Chokladen har redan klarats av med chokladtinin, godiset av tvivelaktigt ursprung äts snabbare än jag hinner blanda till det (av mig själv,ingen annan. Jag skyller inte ifrån mig) så det är ägget kvar.

Jag har tänkt göra denna cocktail sen jag hittade receptet, via Daily Candy, eftersom den nämner just Nardinis Amaro. Den är svår att få tag på i Sverige,rent ut sagt omöjligt för en privatperson, om man inte var i Bassano Del Grappo i höstas och köpte en flaska till sin kattvakt( jag skulle köpt deras bitter  men jag var ”upprymd” och övertygad om att hon ville ha Amaro. Jag kanske vill ha den själv och så blev det något freudianskt felköp). Kattvakten har generöst delat med sig(hipphipp).

Cure är en bar i New Orleans. Verkar stabilt. Deras recept finns här. Jag twistade till det och använde min syrup med violsmak. Jag gillar blommigt, har lovat fler cocktails med violsyrup och tänkte att det skulle bli bra med amaro, mer örtighet och blommighet. Jag vill ha en lättare drink,smakmässigt alltså, så här års. Sen är jag tant. Tant gillar viol.

Den här drinken innehåller också ett rått ägg.  Inte för alla. Men väldigt LCHF.

5 cl Nardini Amaro(jag kan bara garantera resultat med denna amaro. Skulle aldrig chansa med min Nonino Amaro)

1 ägg

2 cl syrup med violsmak

is

1 apelsinskalsremsa

Skaka först amaro,ägg och syrup vigoröst i ett par minuter. Ha sedan i isen och skaka lite till. Häll upp i ett isfyllt glas. Tillsätt apelsinskalet. Servera. Ge dig dock inte på att fotografera den såvida du inte har en bra ljuskälla. Det blir inte bra. Fast den smakade jättebra.

-Suss

 

 

En reaktion på ”Tisdagsdrink: Eggstra! Eggstra! Read all about it…

  1. Strålande. Tips på vad som kan göras med amaron behövs alltid, och detta låter som nåt jag kan uppskatta. Och Freudianska felköp gör vi väl alla lite till mans när vi är ”upprymda” 😉

Kommentera

