Påskkyckling

Det blev ”back to basics” så här i slutet av veckan: ugnsstekt kyckling och hasselbackspotatis till det.

Om vi börjar med kycklingen. Jag tillagade en kyckling på ungefär 1 kg. Jag värmde ugnen till 225 grader men sänkte temperaturen till 175 grader när jag satte in den.  Om man har bråttom,som jag, är det enklast att snitta den och vika upp den. Görs lätt med sax eller kniv. På så sätt nästan halverar man tillagningstiden.

Om man tillagar den i ursprungsform kommer det ta ungefär en timme. Så här ca 40 minuter.

Nästa steg är att att krydda: salta,peppra, in med (krydd)smör under skinnet samt klämma på minst 0,5 citron(men gärna en hel). Om du tillagar den hel så lägg in citronhalvan i håligheten efter att du klämt ur juicen. Detta för att kycklingen ska tillagas jämt över hela. Jag lärde mig göra så via ett Nigella recept och fick förklaringen i Marco Pierre Whites självbiografi ”White slave”: luft blir fort varm och om man inte lägger något i håligheten så kommer kycklingen tillagas snabbare inifrån vilket ger torr kyckling. Självklart när man tänker på det.

I vilket fall är kycklingen klar när vätskan som kommer ur den, när man sticker ner en provsticka, är genomskinlig(eller nästintill). Ta ut kycklingen ur ugnen och låt den sedan vila en stund. 15 minuter eller så. Annars kommer all vätska bara rinna ur den vilket,återigen, ger torr kyckling.

Sen är det bara att äta. Jag tog en bit till min middag idag, sen kommer det bli ett ben till lunch imorgon. Filéerna sliter jag i bitar och fryser till en annan dag. Lätt att kasta ner i en thaicurry,en tomatsås eller snabbsteka med andra restertill en pytt i panna.  Alltsom allt blir det 4 portioner( denna gång orkar jag inte koka buljong på skrovet.Min frys är dessutom full).

Hasselbackspotatis gör jag i en liten form bredvid kycklingen:

1.Skala potatisar till det antal portioner du vill ha( detta är ypperligt att göra till sig själv: tar tid men är inte arbetsamt. Att göra det till många personer innebär en massa skalande av potatis vilket går bort).

2. Skiva potatisen men bara 3/4 dels väg. Enklaste sättet är att lägga den i en slev av något slag och sedan skära. På så sätt skär man inte igenom hela av misstag.

3.Salta och peppra. Sen på med smör: 0,5 msk per 2 potatisar(detta är inte smalmat). Klicka så det ligger ovanpå. Sen in i ugnen.

4. Åtminstone 2 gånger under tiden det är i ugnen bör du ösa dem. På så sätt blir de riktigt knapriga.

Glad Påsk

-Suss

 

Kommentera

