Tisdagsdrink: mer snacks..

Jag gjorde dessa,enligt Koalas recept, förra veckan efter att ha letat efter något att använda sesamfrön till(jag hade massor i skafferiet och de blir inte bättre av att ligga där). Receptet kommer ursprungligen ifrån Brunkebergs bageriet kokbok.

Brunkebergsbageriets bröd är fantastiska och det var en period för några år sen(när Brunkebergs bageriet bara hade ett ställe nämlingen det på Regeringsgatan 86) då jag tog omvägar dit för att köpa bröd åt mig själv och ett par av mina kollegor. Det var det värt. Deras kex däremot har jag aldrig ätit eftersom de innehåller vanligt smör. Orginal kryddningen ska vara cayennepeppar och muskotnöt. Jag hade ingetdera hemma. Bristen på cayennepeppar är förlåtligt men ingen muskot hemma? For shame. Jag ger mig själv gult kort och tar ett par varv med pepparkvarnen.

De ska vara kex men jag bakade dem som småkakor. Blev bra på drinkbrickan.

50 gr färskriven parmesan(ganska fint riven)

60 gr vetemjöl (drygt 1 dl)

50 gr laktosfritt rumstempererat smör

svartpeppar ifrån kvarnen, 3-4 varv

sesamfrön till garnering

1. Blanda samtliga ingredienser, lättast i mixer. Det ska bli en jämn deg som håller ihop.(Koala tipsar om att man kan ha 0,5-1 matsked vatten om degen verkar torr).

2. Ta upp degen på bakbord och forma till 1 rulle, diameter ca 2 cm. Rulla dem i sesamfrön. Lägg rullen i platsfolie,och låt den vila i kylen i 30 minuter.

3. Sätt ugnen på 180 gr.

4. Skär rullen i tunna skivor med vass kniv. Lägg skivorna på en plåt med bakplåtspapper och grädda dem i 7-8 minuter(eller tills de fått färg). Låt svalna.

Kexen förvaras bäst i papperspåse eller burk. Man kan väl äta dem med något på men jag tyckte att de smakade utmärkt som de var.

-Suss

Kommentera

