Jarhead: Provensalsk senap/Fiskgryta

Jag vet inte varför det tagit mig så lång tid att upptäcka detta: Dijon senap med paprika och vitlök. Hur gott som helst.  Jag tar igen det med att använda det i allt. Sedan förra veckan har jag gjort mer än en crouque monsieur i våffeljärnet(fast med denna senap istället). Häromdagen köpte jag en förpackning färdiga fiskbitar, den var från Findus och innehöll ca 500gr med lax,torsk och annat. På baksidan fanns ett recept som jag twistade till.

Apelsinskal i en fiskgryta är en höjdare visar det sig. Jag fick tipset via Sveriges Mästerkock finalen som jag tittade på(lång historia) där finalisterna fick smaka av Leif Mannerströms Bouillebaisse och försöka lista ut ingredienserna. Leif Mannerström är en kock med alla läsk i backen och vinnerskan Sigrid verkar sympatisk. Jag provade och är hur nöjd som helst.

Eftersom potatisen i denna rätt är skalad och kokt i grytan tror jag att den funkar att frysa.

Suss fiskgryta

1 förpackning färdiga fiskbitar( eller 500 gr blandad fisk)

1 purjolök: sköljd och skivad

4 potatisar: skalade och skurna i sockerbitstora bitar

3 dl fiskbuljong

1 dl vitt vin

2 dl matlagningsgrädde

4 msk provensalsk senap

apelsinzest

sockerärtor efter tycke och smak

smör eller/olivolja

1. Hetta upp fettet i en gryta. Fräs potatisen ett par minuter, den får gärna få lite färg på sidorna. Ha sedan i löken. Låt den bli glansig,rör med jämna mellanrum så den inte bränns.

2. Sen på med vin och buljong. Låt koka 10 minuter.

3. I med fisken. Låt det koka 10 minuter till(om fisken är djupfryst).

4. På med grädden,senapen och apelsinzest(ung. 1 krm hade jag. Ingen idé att snåla) . Ge det 4-5 minuter att koka ihop. Smaka av.

5. Sist på med de skivade sockerärtorna. De behöver inte mycket värme(då tappar de bara färgen och ser oaptitliga ut).

Så blev det middag/lunch/matlåda idag igen. Jag har levt på detta hela helgen. Fräscha smaker och god mättnads känsla. Allt-i-ett mat är bra. Jag hade lite spenatblad när jag åt det till lunch igår. Det var gott. Jag antar att man kan twista till det mer: paprika,fänkål, kanske corn/grönsaksbuljong sitället för fiskingredienser. Provensalsk senap+ apelsinzest FTW!

-Suss

Kommentera

