Tisdagsdrink: Café Pushkin flip

Det blir inga bilder den här veckan. Jag är i exil i förorten, som kattvakt åt mina föräldrar. Jag har släpat hit en massa saker, dock inte den lilla sladden som förbinder kamera med dator. Dessutom så blir det bara drinkar. Fröken A. hade sin spring fling i fredags och jag stod, som brukligt är, i hennes kök och agerade bartender. Årets tema var Ryssland/Sovjet.

En av kvällen mer populära cocktails var min ”Café Pushkin flip”. En kombination av den förträffliga Café Italo flip från Cure i New Orleans som jag skrev om häromveckan samt det lettiska himlariket/helvete som heter ”Black balsam” eller ”Riga balsam” beroende på vem man frågar. Om man frågar någon som tog någon sorts benderresa till Lettland som student så börjar de prata om sina Balsamtrauman. Jag har inga sådan associationer utan blandade fritt. T.o.m en djup traumatiserad man medgav att det var gott det jag hade gjort med Riga balsam. Man ska inte vara rädd för ägg-drinkar. Den här har dessutom en smak av kaffe. Jag döpte den efter Café Pushkin i Moskva.

3 cl Black balsam/Riga balsam

2 cl bourbon

2 cl violsyrup( gör en flaska med 2 dl varmt vatten som vispas ner i 4 dl strösocker till sockret är helt upplöst. Tillsätt sedan  5-7 droppar violessens)

1 ägg

apelsinzest

Blanda de tre först ingredienserna i en shaker utan is i ett par sekunder. Tillsätt sedan isen. Skaka mera. Häll upp i ett glas, garnera med apelsinzest.

-Suss

Kommentera

