Sjukdom dag 2/ blåbärsbröd

Jag hade ett tag funderat på att göra blåbärsbröd: som ett bananbröd fast med blåbär. Jag vill ha något sött men ändå matigt för att klara mig mellan lunch och middag. Och laktosfritt(vilket man inte kan säga om bullarna som brukar cirkulera).

Jag gjorde en variant på ett recept jag hade hemma, med filmjölk och grejer i, men det blev för mycket kaka och för lite bröd. Som tur var hittade jag det här receptet på bloggen ”Lark&Linen”. Hon skriver inte bara om mat utan har mer en generell livstilsblogg(som så många andra…). Vilket inte förtar från nyttan/smakligheten i de recept hon lägger ut. Hon hade tänkt sig det här som ett frukostalternativ ”on-the-go”.

Det här är det första av hennes som jag provade. Länk till hennes blogg( och några andra) finns på höger sida. Receptet är översatt till svenska mått. Det kräver ett sötningsmedel med mycket smak typ honung eller lönnsirap som receptet anger. Jag testade agave syrup och då blev det för mycket bröd,för lite kaka. Jag saknar fortfarande lite  textur. Jag rostade mina skivor och åt med lite laktosfri cream cheese. Det var bra. Vi får se hur jag gör den nästa gång, om jag kan göra någon sorts strössel kanske?

Det gick utmärkt att frysa in. Jag gjorde det förra veckan och har delat med mig av den. Försökskaninen verkade nöjd. Jag känner ingen smak för tillfället men tänker att 1. Jag måste få i mig något för alla dessa halstabletter ger mig ont i magen. 2. Blåbär är väl nyttigt och kan hjälpa mig med förkylningssymptom. Att göra en bourbonbaserad toddy innan lunch känns inte helt fräscht, och trots min kärlek till hiphop klarar jag inte den mest äkta av förkylningskurer: hostmedicin med kodein. Lill Wayne i all ära, jag får bara krypningar i kroppen av de där grejorna. Inte chill alls. Jag klättrar på väggarna av boredom redan, när jag inte nyser eller hostar.

”Blåbärslimpa” ger 1 limpa 

2,5 dl havregryn (ej snabb)

3,5 dl vetemjöl

1 rågad tsk bakpulver

2 dl laktosfri naturell yoghurt

2,5 dl laktosfri mjölk

4 msk honung el. lönnsirap

1 ägg

2 tsk vaniljsocker

1 dryg dl blåbär

1. Sätt ugnen på 200 gr/ gasmarkering 6

2. Smöra och klä en avlång form med bakplåtspapper. Den måste rymma minst 1 liter. Vi pratar om en vanlig limpform helt enkelt.

3. Blanda alla ingredienser utom bären. De ska i sist och bara vändas ner försiktigt. Häll smeten i formen.

4. Grädda i ugnen ca 40 minuter. Känn din ugn helt enkelt. Min gasugn är lite knepig. Att lägga en plåt i övre delen av ugnen och grädda i nedre delen fast lite på sidan(alltså inte direkt på lågan) brukar vara det bästa sättet att få jämn gräddning.

5. Håll koll på kakan; när provstickan kommer ut torr är den klar.

Hoppas det smakar.

-Suss

Kommentera

