Dag 4: Strawberry fields forever…

Jag lämnade hemmets värme och trygghet igår för en tur till apotek. Jag kände mig nödgad att gå på ett apotek vid Fridhemsplan. Detta för att kunna kombinera med inköp av en liten papperskorg. Att använda champangekylaren för att hantera näsdukar och tomma flaskor med nässpray kändes inte chic efter dag 2. Sen sprang jag in på Sorelle och tog en dubbel espresso. De har byggt ut! Jättefint med större lokal, och fler sittplatser till de som inte vill shotta kaffe eller äta medan man går(vilket man inte ska göra i vilket fall).

På väg hem gick jag förbi torghandlaren och han reade sin jordgubbar. 2 stora förpackningar för 20 kr. De var inte jättefräscha men tillräckligt för att det skulle vara en bra deal. C-vitamin botar ingen förkylning men det ska tydligen var bra mot symptomen. Viktigast av allt: det är gott.

Det första att komma ihåg med jordgubbar är att skölja först,snoppa(d.v.s. ta bort den gröna kransen) sedan. Detta för att annars kommer man att skölja bort smak. Detta gäller framförallt i situationer som min där man skär bort lite här och var för att ta bort det som blivit lite dåligt. I övrigt var gubbarna söta och goda. Vad då göra av dem?(utom att stå vid diskbänken och stoppa dem i munnen direkt efter att man rensat dem?)

1.Måltidsdryck:

Jag brukar ofta göra detta med ”ingefärslantar” men det blir bra med jordgubbar och citronzest också. Man lägger det i vatten och så ger det lite smak. Inte så mycket som saft men å andra sidan inga mängder kalorier heller. Man ska dricka mycket vatten, speciellt om man tränar, men alla gillar inte smaken. Detta är en bra kompromiss. Självklart funkar det med andra bär också. Jag lägger aldrig citron skivor i flaskor  för att jag tycker att det vita skalet ger beska. Bara citronzest som jag skalar med potatisskalaren.

2. Efterätt:

Det finns oändliga kombinationer på jordgubbar+mejeriprodukt. Barndomens jordgubbar med mjölk hamnar fortfarande på min topp-10. Igår blev det lättsockrade jordgubbar som fått marinera i 1 tsk finriven ingefära på vilket jag klickade turkisk laktosfri yoghurt som kryddats med lite socker,apelsinskal och en knivsudd vanlijpulver( det vill säga bara innanmätet från vaniljstång. Finns att köpa i butik och ska inte blandas ihop med vaniljsocker). Limemarinerade jordgubbar med lite mascarpone brukar vara en hit. Kardemumma passar bra ihop med många bär. Jag har en skål i kylen där jag hällde rosensyrup på. Vad det blir är ännu oklart, jag tänker något arabiskt inspirerat. Kanske blir det lite mynta till. Basilika och jordgubbar är jättegott.

3. Drink:

Pratar vi jordgubbar och basilika så glider vi lätt in på ämnet ”strawberry-basil smash” och andra drinkar. En snabb sökning på internet ger massor av recept med jordgubbar och basilika: martini och margerita varianter verkar bäst. Eller som sagt : muddla 2-3 jordgubbar med nån cl agavesyrup,5 cl ljus rom, ett par basilika blad och toppa med massor av is. Så tror jag man gör.

4. Smoothies

Eftersom jag är sjuk(och gnällig) så blir det alkoholfritt för mig. Jag är ganska kall inför konceptet smoothies men om jag i år testar jag tydligen nya saker. Jag svängde ihop en jordgubbs/kiwi/apelsin/hallon smoothie till frukost. Jag är inte riktigt klar på hur regelverket ser ut: måste jag ha yoghurt och/eller banan i för att det ska vara en smoothie? Det här blev nästan som saft. Men det gav mer mättnadskänsla än jag trodde( jag åt ett kokt ägg också iofs). Man kanske ska ha lite jordnötssmör i också för att få lite protein? Eller bacon? Jag vaknar vanligtvis hungrig och vill äta. Det här passar nog bättre för de som inte är så mat sugna på morgonen men ändå måste få i sig något. Jag har påsar med frusna jordgubbar och hallon i frusen om väl vald kattvakt vill ha en smoothie. Stavmixern ligger på fläkten.

-Suss

 

Kommentera

