Mayfair Mayhem/Sipping in Soho

Dagen började på ”Mount street Deli” på Mount street 100. Det är ett ställe som jag fått tips om från flera håll.

Jag tog det lugnt med en macchiato på sojamjölk som inte får mer än 4 av 10 på en skala. Jag sockrade för att gör det drickbart.

Min cheddarmacka med tomat och spenat var däremot en höjdare. Det mest i matväg såg väldigt gott ut. På sötsidan så fanns det en hel del att välja mellan; Fröken K. åt sitt bananbröd med god aptit, och var  nöjd med sitt val. Kanske inte ett ställe att åka långväga för, men är man i Mayfair så är det värt ett besök. Det är en deli, och således har det en hel del trevligt att köpa med sig hem. Jag stod och spanade på ”Sipsmiths Barley vodka”. Sipsmith har en trevlig gin så varför inte. Men det var tidigt och jag ville inte släpa på flaskor hela dagen.

Med kaffe och macka i magen ägnade sig jag och fröken K. åt shopping. Många timmar senare behövdes en paus. Vi hade kommit så långt som till Soho och hade redan dagen innan skrivit in ett besök  på Hix källarbar ”Mark’s” ”att göra-listan”. Detta var ett gyllene tillfälle att bocka av den punkten.

Fröken K. ,som är i ”välsignat tillstånd” ,drack en trevlig alkoholfri cocktail som innehöll bl.a. grönt te och citronsorbet. Själv gick jag på en ”Golden Eagel”; Gin,Lillet Blanc,Bitter Truth Apricot brandy, orange bitters och toppad med cider. Min första slurk gav mig intrycket att det var gott men på tok för lättdrucket. Jag hade fel; cider gör att drinken får mycket ”mun” eller hur jag ska förklara det. Jag gillar inte brödig champagne men här gör en osöt cider att man får ett rejält smakintryck.  Mitt omdöme blev bättre ju mer jag drack vilket inte var en konsekvens av att jag gjorde just det. Även då är jag en hård(men rättvis) domare av vad bartenderna serrverar.

När Hix hade en pop-up grej på Riche häromhelgen kunde jag inte gå vilket jag var ledsen över. När jag nu hamnde på moderskepp valde jag ändå att inte ta någon av deras cocktails med te. Jag snackade lite med bartendern om just te och drinkar och han var också inne på att krydda spriten rakt av. Sen förenades vi i en uppgivenhet i bristen på bra produkter med bergamot. Tydligen är de också inne på att göra en egen  bergamotbitter eller en likör.

Ytterligare ett hopp i tiden och vi befinner oss på ”The Connaught hotel”. I den baren är väl det riktiga partytricket att beställa en martini. Då rullar de fram en barvagn full med gin och en platta med bitters och blandar den enligt dina önskemål.

Jag tog ingen martini. Den drink jag vill tala om är ”Acapulco swizzel”. Mjölkdrinkar. Den här var dock gjorde på rismjölk så det var inga problem rent fysiskt. Men jag, och väldigt många med mig, har trauman som involverar mjölkdrinkar. I år tar jag tydligen itu med mer än en av mina drinkfobier(Torr vermouth hittar jag numera i glaset på regelbunden basis). ”Acapulco swizzel” innehåller ,förutom kryddad rismjölk, reposado tequila,lite agave och grönt te pulver. Ovanpå hade bartenderna lagt en liten kaka. Be still  my heart! Jag fick med mig ett litet receptkort hem och jag kommer att swizzla så det ryker om det hemmavid.

-Suss

Kommentera

