I love them herbs…

Jag bloggade för några veckor sen om mitt nyfunna odlingsintresse. Jag hade tänkt blogga om ”den hängande trädgården i Bromma” men en blogg är tillräckligt. Odlat har jag dock. Eftersom det varit en kall vår har jag inte kommit lika långt som jag velat men det kommer. En sak som lyckats bra är min basilika.

Ett tips ifrån min odlingbok av Laetitia Maklouf var att att plantera om basilikakrukor ifrån butik i krukor. De plantorna man köper håller inte särskilt länge av den enkla anledningen att de där små plastkrukorna inte innehåller någon jord. Man ska däremot inte döma ut dem som odlingsbara, de är sticklingar helt enkelt.

Du behöver

2 terrakottakrukor med fat(jag tog med 12 cm i diameter)

lecakulor till botten av krukan( ca 1,5 cm upp på insidan ska det gå)

ett par nävar blomjord

1 basilikaplanta från matvarubutik, ekologisk

Det är bara att ta planta ur krukan och dela klumpen sticklingarna i 4 delar. Sen planterade jag två delar i varje kruka. Fyll med jord runt omking. Platta till. Vattna.

Den kommer att var lite chockad efter flytten och bör stå och växa till sig i en vecka eller så innan man börjar skörda. Den vill ha mycket vatten och mycket sol. Man bör vara aktsam om man ska odla i köksfönster. Ett problem med kök är att temperaturen skiftar för mycket. Växter vill ha jämn ”väderlek” och om spisen är igång så kommer det vara väldigt varmt, för att sen bli väldigt kallt. Vardagsrumsfönstret kan vara ett säkrare tips.

Lycka till!

-Suss

Kommentera

