Tisdagsdrink: 69 Colebrook row

Efter besöket på Zetter town house beslöt jag mig för att besöka 69 colebrook row, Tony Conigliaros, moderskepp. Den ligger på baksidan av ett av husen på Essex road och är döpt efter sin adress, 69 Colebrook row i Islington.

Det är en liten, men naggande god, bar. Tony Conigliaro är känd bland annat för att han ”uppfunnit” den lagrade Manhattan. Jag läste i en artikel för länge sen (vi pratar flera månader sen) om att det i New York lagrades Manhattan på fat. I London gör de det lite enklare; de gör det på flaska. Bourbon,söt vermouth och angostura får ligga i en flaska med en luftficka i 6 månader innan det serveras med bara ett maraschinokörsbär.

Hur smakar det då? Lent som sammet. På gott och ont. Jag fick inget svar på frågan vilken sorts söt vermouth de använde för den. När jag började prata om antica  blinkade han till och tydligen så öppnade sig ” låt-kvinnan-smaka-på massa-saker-slussen”. Sen skulle vi dricka lite Kigo( syns på barhyllor i London,spons antagligen, 17%,som saké, tråkigt), sacred gin (vakumdestillead gin som en snubbe gör i sitt vardagsrum. Jag ser potential i det döda hörnet i min lägenhet), lagrad vieux carré ( gott men ingen skillnad mot en vanlig. ännu) och sist men inte minst deras  lakrits whiskey sour  som de tyvärr inte gör längre. De har använt upp det sista av den bra lakritspulvret som de använde och inte lyckats hitta en ersättare till.

Efter att jag druckit en ansenlig mängd smakprov var det dags att beställa in en till drink. Bartenderna kan liksom inte stå och skåla i smakprov med mig .

Det blev en rabarbergimlet( bartendern tog en kaffe). De gör sin egen rabarbersaft vilket resulterar  i en drink med somrig men inte för söt smak. Det här var en av bartenderns favoritdrinkar att göra; det var så lätt. Något som jag tror de flesta skulle gilla och kanske göra hemma.

-Suss

Kommentera

