Tisdagsdrink: Think Pink!

Körsbärblommorna står i blom. Och som av en händelse står jag här med sprit med körsbärssmak. Jag har länge tänkt att det behövs i mitt hem, fast kanske inte just denna avarten sorten. Det finns flera drinkar med körbärssprit som jag gillar och då pratar jag inte bara om Maraschino-grejer. En av de saker som jag velat prova är en drink som jag hittade i en artikel i FT weekend(of course) om synergier mellan parfym och sprit. I slutet av artikel så pratar de om den drink som skapades till lanseringsfesten  för Penhaglions parfym ”Juniper sling”; gin,”cherry brandy” (antagligen cherry herring eller cherry Marnier tänker jag), tranbärs- och ingefärsjuice, rabarberbitter och ingefärsläsk på toppen. De anger inga proportioner men jag drar en rövare. Nu ska det erkännas att jag har ”Bacardi torched cherry” grace à Mama. Det kommer inte bli en top-of-the-line cocktail av det här i vilket fall, men kanske blir det över förväntan. Bacardi i allmänhet kan skapa en känsla av olust. Sen är det all sorts konstgjorda smakämnen. Har man roat sig med att göra likör själv så blir man känslig för det artificiella.

I vilket fall som helst så passade detta som hand i handske även i det avseende att jag har en rabarberbitter som stått oanvänd. Så kan vi inte ha det.

Sen är det så att man inte ska smaka given sprit med munnen utan med plånboken. I detta ”year of the tagelskjorta” så är gratis godast.  Sen blir det som det blir.

3 cl bombay sapphire

3 cl Bacardi torched cherry

3 cl grapejuice

2 stänk rabarberbitter( ifrån Fee Brothers)

1 stänk tranbärjuice

1 skvätt Fentimans’ ginger beer (finns på Cajsa Warg)

Skaka de första 5 ingredienserna med is. Häll sedan upp i ett isfyllt glas och toppa med lite ginger beer. Detta är en ganska läskande cocktail för varma dagar som denna. Jag önskar jag kunde säga att jag jag skulle ägna mig åt den litteratur som ligger under glaset. Nu är det så att jag redan läst den ena (”Engångsligg” skapade massa rabalder när den kom. Jag tycker att den var läsvärd trots sina brister). Drömfakulteten spar jag till en annan dag. Det känns som actionfilm ikväll. Fransk kulturfilm? Nä, jag sa actionfilm och jag menade det.

-Suss

Kommentera

