Rabarbersaft

I mitt arbete med att återskapa de cocktails som jag drack i London så ingick en del proviantering och preparation. Jag hade kunnat köpa rabarbersaft till min ”rhubarb gimlet” men jag valde att göra min egen. Rabarbern var på extrapris på ICA och COOP mersmak hade ett recept. Alla vägar ledde till saftkokning i mitt eget kök.

Min saft blev tyvärr inte lika vackert rosa som den på bild i tidningen. Men det blev väldigt god. Själva drinken tar vi och skjuter på ett tag till, så att kroppen återhämtat sig efter helgens sjukdom(migränen från helvetet för de som undrar).

Receptet i COOP mersmak var ifrån rabarberdrottningen Ingar Nilsson.

För 1,5 liter färdig saft krävs

tid (1 dygn+ 20 minuter)

1 kg rabarber, skivad

1,5 liter kokande vatten

6,5 dl rörsocker (enl. orginal, jag använde en blandning av rörsocker och strösocker, jag var därtill nöd och tvungen)

1 kanelstång

1. Lägg rabarberbitarna i en rymling kastrull. Slå på det kokande vattnet och tillsätt kanelstången. Låt stå i rumstemperatur och dra i ett dygn.

2. Sila saften genom en durkslag och häll tillbaka saften i grytan. Häll i sockret och värm under omrörning till sockret lösts upp helt.

3. När saften är 80 grader är den klar. Det är bäst att använda hushålltermometer till detta och inte höfta. Häll upp saften på väl rengjorda flaskor ända upp ill kanten och förslut genast. Då blir det vakuum i flaskan och hållbarheten ökar. I tidningen angav de hållbarhet i upp till ett år. Jag tror att min kommer att gå åt snabbare.

-Suss

 

Kommentera

