Tisdagsdrink: Mr Collins,I presume?

Av de drinkar jag drack i London så var det två som inte imponerade: Les fleurs de mal på Zettertownhouse och en Faraway Collins på The Connaught. Det som lockade mig med den senare var alla de spännande smakern: sarsaparilla och eucalytus!

Faraway Collins enligt The Connaught Bar,ger 1 drink

2 cl färsk yzujuice(yuzu är en sorts citrusfrukt)

2 cl eucalytusinfuserad sockerlag

4,5 cl Bombay sapphire gin

50 ml sarsaparillainfuserad soda

Rör alla ingredienserna i ett isfyllt  rörglas och häll den sen i ett isfyllt highballglas. Severa med citronzest och ett eucalyptusblad.

Den smakade som de andra collins jag druckit i mitt liv. Inte många men ändå. Den smakar ljus och fräscht,läskande helt enkelt. Så när jag skulle göra den själv så tänkte jag twista till det lite, som jag så ofta gör.

Close to home Collins enligt mig, ger 1 drink

2 cl färskpressad limejuice (det verkad enklast fast jag är sugen på havtorn måste jag säga. Hallon funkade inte, inte heller blåbär)

2 cl granskottsyrup (den som var ”kall-infuserad”)

5 cl Bombay sapphire gin

4 cl soda (när jag får tag på en sodastreamer blir det något annat,men tills vidare den vanliga sorten)

Rör allt utom sodan i ett isfyllt rörglas. Sila och häll i ett isfyllt glas av större storlek . Toppa med sodan, Rör en-två gånger i glaset. Garnera med citronzest.

Den här smakade också som typ alla andra collins jag druckit fast lite mer gran. Detta kommer nog bli vad jag använder granskottsyrupen till. Less is more.  Men det verkar som hur man än gör så blir den här drinken ljus och fräsch. Inget fel i sig men just gin fizzar,collinsar och den sortens drinkar lockar mig sällan. Men en varm sommardag(alltså inte idag) så kan det vara ett pålitligt alternativ till en daquiri(även fast jag föredrar Hemingway daquiri med grapefrukt). En välgjord Dempsay är det bästa en varm dag(med ett stort glas vatten bredvid) men det verkar vara stört omöjligt att få sig serverat i den här stan numera. En Dempsay: ja, en välgjord Demsey: nej.

I vilket fall så skulle en genomsnitts Collins (d.v.s. medianen av Collins recepten i mina drinkböcker) bli så här

Genomsnitts Collins, ger 1 drink

5 cl gin

3 cl citronjuice

1 cl vanlig sockersyrup

3 cl sodavatten

Blanda de tre första ingredienserna i ett isfyllt rörglas. Sila ner i ett isfyllt glas av större storlek. Toppa med soda och citronzest.

Som alltid: drick med måtta.

-Suss

2 reaktioner på ”Tisdagsdrink: Mr Collins,I presume?

  1. Jag antar att du menar att drinkarna imponerade, och ingenting annat! Spännande med granskottssyrup – är det årets??

    1. De flesta drinkarna i London imponerade men inte just de två jag nämnde igår. Och ja; det är årets granskottsyrup som är redo för användning.

Kommentera

