Tisdagsdrink: Back to black

Jag fick bara smaka en skvätt av deras ”lakrits whiskey sour” när jag var på 69 colebrook row; enligt bartendern som var i färd med att blanda till ett par stycken så hade de slut på lakritspulvret som de använde(de han gjorde skulle bli det sista), tydligen hade tillverkaren lagt ner, och en ersättning stod inte att finna någonstans. Men gott var det.

Alltså blev det efter hemkomst en pilgrimsfärd till lakritsroten på Sveavägen. Jag införskaffade fint italienskt lakritspulver  för 85 kr och började fiffla hemma.

Det första som blir uppenbart är att det inte håller i längden med bourbondrickande. Jag föredrar whiskey egentligen. Så när min flaska Bulleit är slut så blir det något annat. Jag tror att det skulle bli bättre med en strävare bassprit.

Börja med sockerlagen: ger lite över 2 dl så det räcker till flera cocktails eller annat gott. Spara på flaska i kylen.

2 dl strösocker blandas med  1 dl kokande vatten i en bunke. Vispa tills sockret har  lösts upp. Då häller man ner 2 msk lakritspulver och rör tills det också lösts upp. Om man vispar kan det bli för mycket fluff vilket inte är önskvärt.

Sen vidare till drinken

Lakrits whiskey sour, ger en drink, Baserad på den whiskey sour som är med i  Knutte Sundins  jubileumssamling av recept från 1947.

5 cl whiskey(jag gjorde min på bourbon, bra men inte lika bra tror jag)

saften av 1/2 citron (härligt ospecifikt!)

sockras efter smak (2 cl lakritsockerlag)

Ingredienserna skakas ordentligt i en isfylld shaker. Sila och servera.

Drick med måtta.

-Suss

Kommentera

