Bibimatch: Arirang vs. Nam Kang

Jag var på Arirang och åt en vegetarisk Bibimbap förra torsdagen. Idag blev det klassisk bibimbap med nötkött på Nam kang. Nästa torsdag kan vi kalla koreansk mat på torsdagar en gammal och aktningsvärd tradition.

Ett problem med Arirang är storleken; det är ganska litet och det bildas kö utanför. Samtidigt så verkar det som det finns det en solidaritet bland gästerna. Folk äter upp  sin mat ganska snabbt och lämnar plats åt andra. Maten är god och fräsch. Jag gillade den vegetariska bibimbapen där köttet ersattes av en blandning av sojakokta sojabönor och ångade sojabönor(edamame).

Nam kang har gott om plats. Kanske också ett lite bättre läge på birger jarlsgatan.  Deras bibimbap är helt okej.

I mina ögon är dock Arirang vinnare ändå: deras bibimbapsås är strået vassare, det må va kö och trångt med på luntmakargatan men det är dålig akustik på Nam kang vilket inte ger en bra matupplevelse. Det är en bra deal med 135 kr för en bibimbap där det ingår kaffe och salladsbuffé men jag vill inte se majskorn och rhode island dressing i närheten av min kimchi.

För min del känns det aldrig som buffér av något slag är ett alternativ; jag är inte jättestor i maten och man vet aldrig vem som varit där och fingrat. Nu när vi dessutom går mot varmare tider(förhoppningsvis) så ser jag alltid med viss skepsism mot mat som stått framme länge(kylklamp eller ej).

Arirang lunch FTW!

-Suss

Kommentera

