Good thymes,good thymes

När livet ger dig citroner så gör gärna limoncello. Jag gjorde ingen egen i år eftersom jag hade fått i gåva från två håll. Jag gillar limoncello, även den sliskiga varianten som man kan köpa i taxfree. Eftersom jag numera har en hel del, och dessutom är i en process att ”streamlina” min drinkvagn, så har jag letat efter nya drinkrecept med limoncello att testa.

Den här hittade jag här och det lockade mig. Jag är inte alls främmande för örter i cocktails, jag vill minnas att Fröken A t.o.m. hade stött på någon annan drink som innehöll grillad timjan, så jag gav den ett försök.

Gin/limoncello/timjan-cocktail, ger 1 drink

2 rejäla kvistar timjan+ 1 till pynt

tändstickor el. tändare

1,5 cl limejuice

4,5 cl gin

1,5 cl limoncello

1. Timjankvistarna ska sveddas lite. Bäst blir det tydligen om man lägger på dem i samband med att man grillar( bara 20 sek). Om man står hemma i sitt eget kök och inte har någon grill i sikte så blir det att bränna dem lite med tändaren tills det knastar fint och luktar lite. Lukten är inte helt angenäm men det blir bättre. Den ska vara svedd inte bränd.

2. Muddla timjan med limejuicen. Fyll sedan på med is,gin och limoncello. Shaka som om dansade schottis(det är trots allt midsommarafton).

3. Häll upp i glas och garnera med den sista timjankvisten.

Smaken från timjankvistarna kommer inte direkt men en viss rökig ton och framförallt fräschör dyker upp allteftersom. Bra sommarcocktail. Definitivt något som kan dyka up i glaset igen.

-Suss

Kommentera

