Äta bör man..

Även fast den här bloggen går i en allt mer åt cocktailhållet så gillar jag fortfarande att äta (och gör det mycket oftare än jag tar en drink). En favorit de senaste veckorna har varit cous-cous; som mat, inte efterätt. Jag såg för ett tag sedan att kocken på SVT:s morgonprogram hade gjort en efterätt med cous-cous och melon. Man ska aldrig säga aldrig men jag är skeptisk.Jag tänker inte prova den. Jag har gjort det misstaget förr. Jag håller mig till ”varmrätter”.

Cous-cous är bekväm mat i dessa semestertider. Inspirerad av ett Yotam Ottolenghi recept har jag förhöjt min smakupplevelse av cous-cous . Det tar några minuter extra men är helt klart värt det.

Man kan äta den med pocherade ägg, färdiggrillad kyckling ifrån Konsum, stekt halloumi eller lax. Gott. Här serverad jag även lite ugnsrostade tomater, inlagda citroner och spenatblad till.

Cous-cous pilaff inspirerad av Yotam Ottolenghi, räcker till 4-6 portioner

5 msk olivolja

1 gul lök,finhackad

1 röd paprika, finhackad

2 msk tomatpurée

1 msk honung

2 tsk rosépeppar

ca 1 dl torkade vinbär(eller russin går bra)- frukt i mat är känsligt. Dessa går att välja bort

2 dl cous-cous

4 dl vatten

salt,peppar,

ev. 0,5 dl persilja och gräslök(sammanlagt), finhackad

1. I en kastrull så fräser man lök och parika i oljan tills de är mjuka; ca 5-7 minuter.

2. Tillsätt tomatpurée,pepparkorn,honung och torkad frukt. Rör runt till det är väl blandat och genomvarmt; 1-2 minuter.

3. Häll på cous-cous och vatten. Låt det koka upp och stäng sedan av plattan. Låt stå tills vattnet absorberats; ca 15 minuter.

4. Fluffa sedan upp det med en gaffel, runda ev. av med smör och de hackade örterna. Servera på ett stort fat med vad du tycker passar.

Hoppas det smakar.

-Suss

 

 

Kommentera

