Tisdagsdrink; A spoonful of sugar makes the medicin go down…

Mary Poppins hade massor av spännande saker i väskan. Om hon hade sprit i den så tror jag att  det var gin av bästa sort. En sån väska, och en sån gin, skulle vara trevligt. Men nu är det  så att jag försöker rensa på drinkvagnen/skåpet. Alltså blir det till att försöka göra något med en flaska Finlandia lime som står där. Finlandia som sådant är det inget fel på men syntetisk limesmak? Bish please. Det är inte bra.

Så läste jag den här artikeln på nätet som såg ut att ha lösningen på mina problem. En sorts citrusinfuserad sockerlag. I’m on it!

Sen tänkte jag att lite improviserande inte skulle skada, och dessutom spara mig omaket att gå till ICA i spöregnet. Alltså använde jag inte  Latkiewicz rekommendation på skalet av typ 6 citroner och 1 apelsin per 2,5 dl strösocker. Jag använde en blandning av de citrusfrukter jag hade hemma. Det blev ganska vackert att se på när det låg och gottade till sig. Skalet av 1 grapefrukt,3 citroner,1 apelsin och 2 lime.

Citrusfrukten blev inte lika vacker tyvärr.

I de här tillståndet riskerar de att torka ut fort så det blev apelsin/grape juice till frukost dagen efter. Citronsaften användes i mat och till badrumsstädning. Limen blev dressingen till en nudelsallad. I vilket fall; åter till mitt citrus-socker.

Efter att ha gottat till sig i 30  minuter skulle det vara ganska vått och man skulle kasta skalet. Fast jag fattade inte hur det skulle gå till; borsta varje litet zest med borste? Skaka till hin håle kom och avlöste mig? Jag hade slarvat med citrusinstruktionerna(eller inte gjort bitarna tillräckligt finskurna) alltså var mitt socker inte lika flytande som det borde vara tror jag. Lösning? 1,5 dl kokande vatten hälls över citrus-sockret, på med ett lock, skaka hårt ett par tre gånger och sila sedan i durkslag. Resultat:

En alldeles ypperlig sockerlag med mycket citrussmak. Jag testade att gör något riktigt enkelt:

4 cl Finlandia lime

2 cl citrus-sockerlag

lite gurkbitar

en myntakvist

Skaka ordentligt med mycket is. Et voilá!

Smakar bra. Helt klart drickbart. Sen när jag stod där med massa citrusskal tänkte jag att de hade mer gott att ge ifrån sig. Så jag la dem i en burk och hällde på den Finlandia jag hade. Sen lite av citrussockret på det. Vi pratar 0,5 dl till ca 4 dl Finlandia lime. Sen fick det stå 3 dar med en skaka varje dag. Det kommer aldrig bli grym limoncello så jag orkar inte ödsla för mycket tid och energi på det ( och min köksbänk behövs till annat). I vilket fall som helst så antog även den en läckert gul nyans.

Även smaken förbättrades. Den syntetiska limen blir mindre framträdande. Så nu har jag  lyckats hitta ett sätt att få lite sprit drickbar. Summan av problemen är dock total. Jag har på tok för många flaskor med olika sorters sockerlag som står i kylskåpet.

Ur askan in i elden. Vad skulle Mary Poppins rekommendera?

-Suss

Kommentera

