‘Til the bitter end

Scientific workability, that is my motto

– Julia Child

”Bitters” är ,snabbt förklarat, koncentrerade smakämnen som man tillsätter för att ge en cocktail ”djup” och balans. De tidiga ”bitters” som fanns på marknaden, avsedda som magmedicin, var just bittra och beska vilket balanserade de socker man var tvungen att tillsätta för att få sprit att smaka bra (a spoonful of suger!or two! ). Sprit är generellt mycket renare i smaken idag än för 100 år sedan. Vilket på intet sätt har gjort ”bitters” överflödiga.

Under den cocktail-renässans som vi sett de senaste åren har historiska cocktails,som innehåller ”bitters”, återfunnit sin plats på drinklistor och nya cocktails skapats i denna anda. Marknaden har i någon mån ökat och framförallt ”floran”; av märken och smaker. Bitters är inte längre nödvändigtvis bittra. De gamla klassikerna Angostura aromatic(finns på systemet),Angostura orange(finns på systemet) och Peychauds har fått sällskap av Bob’s Bitters och Dr Adam Elmegirab. Och diverse mixologers egengjorda kompostioner. Och hopkok av glada amatörer som jag.

Mitt första försök var förra sommaren då jag något oväntat hade en skvätt jättestark rom hemma. Jag fick den av en bekant som ansåg att den var för stark att dricka. Jag gjorde en sökning på internet och hittade ett recept på en ”bitter” av cocktaillegenden Jerry Thomas. Inspirerad av detta så klämde jag ner rejäla mängder av de kryddor som bildar femkryddsbladning i en burk, på med romen och lät det stå x antal veckor. Med tanke på att jag ägnade mindre än 5 minuter åt research så var resultatet oväntat bra. Jag gillar sichuanpeppar så jag var nöjd med styrkan. Den funkade i långt ifrån alla drinkar. Jag försökte även göra något med svart vinbär men det blev mest likör av det.

Mitt andra försök kom i vintras. Jag gjorde dels Lavendelratafia enligt recept av Frances Bishell. Inte en ”bitter” snarare en tinktur men spännande att använda i t.ex. champagnecocktails och andra klassiker. Min citrusbitter blev ganska tråkig. Bergamottolja is a bitch att jobba med.

Tredje försöksomgången? En bra vodkabaserad lavendelbitter,en bättre femkryddsbitter,ett par lärorika experiment(kottar!myrra!pelargoner!) och en saffran&kardemummabitter som varit användbar. Min stor take-away från ”den vilda omgången” var vilket skillnad det gjorde att skaka burken varje dag.

Och nu:

Den här gången har jag gjort massor av research(relativt sett). Jag köpte t.o.m. en bok om det fast den inte har kommit ännu. Istället  har jag framförallt  låtit mig ledas av Jaime Boudreau. I en bloggpost från 2008 förklarar han enkelt och bra hur han gör.

Vissa saker är överkurs (jag kommer inte skaffa en vattenrenare att filtrera mina ”bitters” med). Art of drink har också ett par bra recept som jag spanat på för inspiration, framförallt när det gäller metod (fast det var kul att hitta ett recept med myrra i).  Vad gäller ingredienser så litar jag på min erfarenhet från tidigare omgångar.

Jag har dock skaffat mig en våg och en anteckningsbok för att kunna vara systematisk inte bara höfta när jag gör dem. Dessutom är det så att om det blir bra så vill jag göra dem igen!

För mig har det här med att göra egna bitters varit ett sätt att kunna tillsätta smaker jag gillar i drinkar. Just pelargoner är hur heta som helst just nu( med geranium gin och annat) men vissa andra saker saknas. Sen har det där också med hur jag tänker kring drinkar,parfymer och böcker. Vilket är anledningen till att det kommer stå ”Books&Bitters” på de små etiketterna. Just de tre som jag blandat nu, som förhoppningsvis blir bra, är inspirerade av två böcker och en essä; Från toppen ser vi ”Ett eget rum”(Virginia Woolf om villkor för kvinnligt skapande), Ett år i Provence (Peter Mayles klassiker om sin flytt till  just Provence) och ”Drömmar om röda gemak” (Cao Xueqins epos om en kinesisk adelsfamiljs fall p.g.a. omoral,okunskap och otur). Jag skakar varje dag och så hoppas vi på det bästa.

-Suss

Kommentera

