vackert väder,sommarkläder&drink med fläder

Jag har idag, grace à Fröken A, ägnat mig åt att göra diverse med fläder. Den är blommar för fullt och hon var snäll nog att plocka en påse åt mig. Alltså har jag kunnat göra;

-flädersaft

-flädersyrup

-flädervinäger

-fläderlikör

och sist men inte minst en fläderdrink. Dessutom har jag fläder kvar. Allt det jag gjorde baseras på Frances Bissells recept ifrån mitt vid det här laget något bedagade exemplar av ”The scented kitchen”.

Bissell verkar gilla drinkar som är,eller verkar vara , ifrån den viktorianska eran. Jag gillade också att det vare en mjölkdrink. Jag, och många med mig, har som jag påpekat ett trauma ifrån de lite sliskigare varianterna som serveras på bar/sylta. Detta sagt så bär och binder mjölk smaker jättebra. Det är därför de tillsätter laktos i typ allt. Och jag tänker att mjölk skulle kunna lyfta de mer subtila blomsmakerna  rejält.

Efter den trevliga Acapulco swizzel som jag drack på The Connaught så har jag alltså  laborerat lite med mjölkdrinkar. Med blandad resultat. När jag gjorde en Acapulco swizzel enligt deras recept blev det inte riktigt som jag mindes. Troligtvis för att jag inte använde deras egenhändigt gjorda rismjölk. Eller så är det att saker smakar bättre på elegant bar i London än hemtrevlig lägenhet i Bromma. En bättre upplevelse. Fast det motsägs att att deras Tom  Collins ( a.k.a. Faraway Collins) smakar som alla andra Collins.

Sen har jag experimenterat med en tequiladrink med jasminsyrup,femkryddsbitter och en skvätt mjölk. Den saknar något fortfarande.

Men det här som jag sippade på idag när jag höll på på balkongen smakade riktigt bra. Den är extremt säsongsbetonad givetvis men det finns också  en charm i det. Något som man bara kan få då och då, och sen kan längta lite efter däremellan, förhöjer njutningsgraden något. Det är mycket möjligt att den här drinken kommer smaka ännu bättre i mitt minne när jag kommer att tänka på den nån gång fram åt senhösten.

Jag har gjort om proportionerna något, den ska egentligen vara svagare . Jag gjorde den mer till en cocktail.

Twisted elderflower milk punch (ger 1 drink)

4 fläderblomshuvuden

1 msk agavesyrup el. honung

en halv citron; tvättad, tunt skivad och med kärnorna borttagna

4 cl konjak el. bourbon

muskot ( Raymond Lindgren approves this cocktail!)

2 dl (laktosfri) standardmjölk

1. Ta bort blommorna ifrån stjälkarna( var så noggrann  som du orkar) och lägg blommorna i en skål med agaven,citronskivorna och spriten. Koka upp mjölken och häll den sedan direkt i skålen med resten av ingredienserna. Rör runt 1 gång eller 2. Låt det sedan svalna.

2. När det är svalt så skakas drinken i en isfylld shaker. Sila och häll i glass, riv lite muskot på toppen. Dekorera ev. med citron och fläder också. Servera.

Nu ska jag sätta mig och läsa lite.

-Suss