ärtsoppa m. mynta/ fläderlatkes

Det är torsdag. Alltså blir det soppa och pannkakor.Typ.

Den här myntasoppan kommer ursprungligen ifrån brittiska Elle eller Vogue. Jag minns inte, det var så länge sen. Jag kom att tänka på den när jag läste No 11 av den brittiska mat-tidningen ”Fire&Knives (en på alla sätt utmärkt publikation som jag länge tänkt köpa,men inte gjort förräns nu. Varför tvivlade jag? Dags att köpa leta rätt på tidigare nummer). I vilket fall var det en krönika av en kvinna som jobbar som privatkock åt ”the rich&shameless”. Hon gjorde mynta-,ärt och chorizosoppa till herrskapet att ta med på fisketur. Det är ingen chorizo i den den jag brukar göra men skulle jag vilja ha det i skulle jag nog tärna den ,fräsa den i en separat stekpanna och sen bara röra ner den på slutet när soppan är mixad.

Smakar bra med vitlöksbröd till eller någon sorts pannkaka efteråt.

Ärtsoppa med mynta; ger 4 portioner

1 ägg

0,5 msk vetemjöl

4 dl laktosfri naturell yoghurt

5 dl grönsaksbuljong

50 gr smör

1 msk olivolja

2 vitlöksklyftor; skalade och tunt skivade

5 msk mynta, grovt hackad (eller mer om du vill).

600 gr ärtor( om du använder frysta är det bäst att tina dem lite först)

1. I en stor skål vispas ägg och mjöl ihop. Rör sedan ner yoghurten. Ställ åt sidan.

2. I en stor kastrull så smälts smör och olivolja på låg värme. När smöret skummar tillsätts vitlök och 2 msk av myntan. Fräs tills vitlöken blir gyllene.

3. Rör sedan ner ärtorna och låt det hela bli genomvarmt under omrörning. Kanske en minut eller så. Tillsätt buljongen.

4. Låt det koka upp och sjud sedan i 2-3 minuter. Ner med mixerstaven(eller annan manick som används för soppifiering). När soppan är slät; rör i yoghurtmixen. Låt det koka upp igen men ta kastrullen av värmen så fort du ser de första bubblorna(annar kommer den smaka apa). På med den sista mynta. Ta-dah. Klart att äta.

Och vilken ”pannkaka” det blev. Jag kan verka tjatig men Frances Bissell levererar verkligen. Jag hade lite fläder kvar ifrån extravaganzan igår och fastnade för receptet på ”elderflower and appelfritters. Jag skulle säga att det är lite som en latkes eller en blini. Fast jag tänker också bhaji i konsistensen. Bissell  klassar det som en efterätt som också funkar som kolhydrat till lax eller kycklingbröst. Jag kan helt klart tänka mig lite kaviar eller löjrom på toppen. Jag är inte mycket för brunch men det här skulle vara utmärkt till en rejäl frukost/brunch. Ge mig bara lite knaperstekt bacon att strössla över så är jag i sjunde himlen. Idag åt jag mina med honung och crème fraîche. Verkligen jättegott.

Fläderlatkes; ger 12 st ”små plättar”  (receptet är översatt och något reviderat av  mig)

200 gr mjöl*

nypa salt

2,5 tsk bakpulver

1 ägg

150 ml varm mjölk (Bissel säger att man kan använda lika delar cider och vatten istället, jag har ännu inte provat. Mycket cider nu BTW)

1 äpple; skalar,urkärnat och finhackat

citronzest av 1 citron

2 msk citronjuice

12 fläderklasar; ta bort så mycket stjälk du orkar

25 gr smält smör+ till stekning

olivolja(el. annan olja) till stekning

1. Blanda de torra ingredienserna i en bunke.  Vispa upp ägget i ett glas. Rör sedan det i bunken med de torra ingredienserna. Tillsätt sedan mjölken under omrörning. Det blir en fast smet,nästan en deg. Se till att den är klumpfri.

2.Rör sedan ner äppelhacket, det smälta smöret,citronzesten och citronjuicen. Rör till det blivit en ganska jämn smet. Vänd då ner fläderblommorna.

3. Smält lite smör och lite olja i en stekpanna på medelvärme. När smöret tystnar används en matsked(alltså en vanlig som man äter med) för att mäta hur mycket deg som ska ner i pannan. Ta inte för många åt gången. Gör dem ganska platta. Stek dem så de blir gyllene på båda sidorna. Låt dem rinna av på hushållspapper.

4. Servera som du anser att det blir bäst.

-Suss

*jag har numera en digitalvåg,alltså blir det mycket viktenheter i fortsättningen. Deal with it. 129 kr på claes ohlsson är en konstruktiv strategi att hantera det på

Kommentera

