Tisdagsdrink: Örnen har landat

Ni ska inte tro att jag glömt vad jag lovat. Sakta men säkert så ”återskapas” det jag drack i London. ” Golden Eagel” är enligt Mark’s meny en cocktail ifrån 30-talet som skapades av en man vid namn F.J Hartley för en tävling. Han vann först pris. Grattis i efterskott!

Problemet med att återskapa ”Golden Eagle” var att jag varken hade Lillet blanc eller aprikoslikör av bättre sort. Lillet blanc kändes som en bra investering och den kunde jag kirra via Systemet. Aprikoslikör av bättre sort däremot…

Till hösten hade jag tänkt att göra en kvittenlikör som nog kan passa bra i den här drinken(som jag gillar skarpt) men för tillfället fick det bli en mogen färsk aprikos.

Som cider blev det ”Green Goblin”. Jag kan inget om cider men dess beskrivning lät mest passande. I efterhand har cider-fantast Fröken A gett detta tummen upp.

Alltså:

Approx. Golden Eagle (förlaga ifrån Mark’s bar på Hix); ger 1 drink

3,5 cl gin (helst Beefeater)

1,5 cl Lillet blanc

Angostura Orange bitter ( finns på systemet. Jag använde min egen citrusbitter)

1 aprikos ( mjuk ska den vara. Skala först.)

Green Goblin cider el. liknande ( mängd valfritt? beror på vädret)

1. Muddla aprikosen med ginen. Passera sedan i finmaskig sil.

2. Det ”silade” skakas med Lillet blanc i en isfylld shaker. Häll sedan i glas. På Mark’s serverades den med en stor isbit. Jag tog bara en halvstor.

3. Toppa med valfri mängd cider. Jag tog 3 cl. Garnera med en aprikosskiva el. apelsin zest. Som du vill.

Det här var gott. Jag skulle tro att man skulle kunna göra en god bål på just den här kombinationen. Gott  och läskande men inte sötsliskigt. Inte heller något man sveper i sig. Tillräckligt komplext för att gör en nörd som mig nöjd, tillräckligt avskalat för att tilltala gemene man.

Appropå det här med att ”toppa cocktails” med saker som bubblar. Champagne är jag med på, tonic och soda är väl klassiker, cider funkar bevisligen och sist men inte minst(håll i er nu för det här är en humdinger) öl. Jag drack en cocktail toppad med öl härom veckan. Varför? Så kan det bli.

Jag och Fröken A var på ”Cantineros” vid Kornhamnstorg i Gamla stan innan middagen på Svinet. Det finns två olika skolor när det gäller att ”size up” en bar eller bartender. Jag beställer ofta något jag vet hur det ska vara och hur jag vill ha det. I detta fall en Hemingway daiquiri. Den var ok. Kändes obalanserad på nåt vis.  Fröken A lät bartenderns rekommendation styra. Även hon var nöjd med sin cocktail. Sen skulle vi dela på en cocktail och tänkte att deras meny var full med spännande namn. Så det blev en old-fashioned variant som toppades med öl(brooklyn lager närmare bestämt). Den drink, En ”Crooklyn”Smakade bra(fast inte mycket öl som tur var). Jag tänker att 2013 dricker jag två sådan och borde då lyckats få i mig typ 1 öl( som är den mängd öl jag dricker varje år av princip).

-Suss

Kommentera

