Grönt är skönt

Som sagt; jag har blivit balkongodlare. En av de saker som blivit väldigt bra är mina basilikaplantor. Från den butiksköpta basilika som jag köpte i våras, och sedan delade och planterade om, har jag kunnat skörda mycket.

Jag har använt grovhackad basilika i sallader, ätit en del i efterätter och cocktails men framförallt gjort pesto. Man kan inte torka basilika med bra resultat men att göra pesto och frysa in i kuber är en trick som gör matlagning enklare.

Jag gör pesto i mortel. Jag gillar den ”chunky” och faktum är att jag aldrig gör särskilt mycket åt gången. Vad gäller ost i pesto så fick jag lära mig på den italienska delin jag jobbade på för länge sedan att man inte ska ha det. Det används för att dryga ut den så man kan använda mindre basilika. Jag å andra sidan snålar på pinjenötterna. Jag använder oftare skållad hackad mandel eftersom det oftast finns hemma.

Pesto;

2,5 dl basilikablad (ganska hårt packade)

1 msk mandel(eller pinjenötter)

1 vitlöksklyfta

olivolja efter smak

Stöt basilika,nötter och vitlöksklyftan. Börja sedan att tillsätta olivoljan,ett par matskedar åt gången, tills du uppnår önskad konsistens. Salta och peppra. Låt stå en stund innan du äter den. Kan med fördel göras i förväg eller frysas in.

När man så har en pesto är möjligheterna oändliga.

1. Jag gick och köpte färdig pizzadeg på Pizzeria Kaktus och bakade sedan ”pestopizza”. Kavla ut degen, smeta på pesto. En sardell eller två är gott. Sen på med ost. In i ugnen 200 gr i ca 15 minuter. En degklump kostade 10 kr och räckte till två pizzor. Hur gott som helst. Ätes med sallad.

2. Pasta pesto: en klassiker. Rör ner pesto i nykokt pasta. På med massa parmesanost.

3. Tossa nykokt färskpotatis i lite pesto. Använd en matsked i din vinägrette. Använd som fyllning på kycklingbröst(peta in det under skinnet). Blanda med créme fraiche och ät som sås till den ugnstekta laxen.

Om man inte vill göra sin egen pesto så köp iallafall en som är färdiggjord på någon deli typ Atavola eller Cajsa Warg. Sån där pesto på burk som man kan köpa på Ica/Konsum är snuskigt.

-Suss

Kommentera

