come rain,come shine

Vädret är mer ambivalent än jag är inför klädval på en date. Men det är iallafall ganska varmt. Det är OK för mig att det regnar lite om solen skiner samtidigt. Även fast detta betyder att jag inte kan sitta på balkongen och bläddra i en bok för att få inspiration, med en drink i handen. Jag håller mig inomhus.

Hade det varit varmare hade det nog nån sorts spritz varit på tapeten. Men i detta varma och ganska fuktiga väder blev det en Americano variant.

Inspirationen är en drink på Hide Bar i London. Jag hann aldrig dit tyvärr. De använder rabarberlikör och Campari. Jag tar rabarbersaft och Aperol för det var det som jag hade hemma. Proportionerna är en ren gissning men det smakade bra.

Rabarber Americano; ger 1 drink

2 cl gin

2 cl Antica formula (söt vermouth)

2 cl Aperol

2 cl rabarbersaft

Alla ingredienserna skakas i en isfylld shaker. Serveras med en skål chips. Apelsinzest i drinken är en bra idé.

När detta nu smakade så bra så testade jag en annan sommarklassiker; flädersaft. Byt bara ut rabarbersaften mot flädersaft så har ni ytterligare en americano variant i skjortärmen. Dock skulle jag säga att med fläder smakar det bättre med citronzest.

En klassisk americano är lika delar Campari och söt vermouth som toppas med soda och apelsinzest. Smakar som sagt gott även med en ”gin-kick” för att inte prata om tequila. Varför gjorde jag inte en tequila/antica/aperol och fläder american? Tequila och fläder är mums-mums. Oh well. Nu blir det te och Bibeln(sommarens läsprojekt). Jag är bara på sidan fem och redan har jorden skapats,Adam och Eva har ätit frukt (och kastats ut ur Eden) och bror har dödat bror.

-Suss

Kommentera

