The art of bar/The joy of mixology

Igår var jag på en 5 timmars bartenderkurs. Så här i efterhand inser jag att vad jag skulle vilja gå är en cocktailkurs. Det är inte samma sak.

På kursen igår fick man lära sig det som kallas ”free-pour” d.v.s att hälla ur en flaska med en liten metallpip och inte behöva använda sig av mätglas. Sen var det blandande av enklare drinkar och cocktails. Bara direktblandade i glaset och skakade. Sen var det lite om ”flairing” vilket helt enkelt är att kasta flaskor och dylikt.

Den här kursen var precis vad den utgav sig för att vara. Problemet som jag ser det är att den inte var helt relevant för många och inte heller var vad folk förväntade sig.

Under presentationen var det en kvinna som uppgav att anledningen till att hon ville gå kursen var ”att hon hade massa tax-free sprit som hon inte visste vad hon skulle göra med”. Den tjejen  blev inte klokare av att gå kursen, även fast hon nog hade roligt. Att arbeta bakom en bar disk var förvisso kul men går inte att överföra på hemmafest. Att blanda drinkar i sin kompis kök är helt annourlunda(även fast man kan dra vissa lärdomar). Det är dock ingen bra idé att stå och kasta flaskor i ens egna/kompisens lilla överfulla kök. Man komma ihåg att om man arbetar som bartender är man nykter. Om man blandar drinkar hemmavid så är man troligtvis ”sobriety-challenged”. Och jag vill inte att du kastar flaskorna som du blandar min Manhattan med i vilket fall.

Vad jag skulle vilja delta i, och jag tror många skulle vilja gå på, är en cocktailkurs. En liten intro om olika spritsorter. Lite om olika glas och vad man bör ha hemma om man vill kunna dricka gott. Lite om olika klassiska cocktails och metoder. Lite snabbt om olika smaker och hur man kan kombinera dem. Hur man ska läsa en drinklista. Vad man ska göra om man inte är nöjd(hemma eller i en bar). När det är nog.  Lite som en ”guide i cocktaildjungeln”. Att erbjuda folk lite kunskap så att det kan ta bättre beslut och ha lite självförtroende i sitt umgänge med alkohol.

Jag ska göra vad jag kan på bloggen.

-Suss

Kommentera

