Tisdagsdrink; Books&Bellocq

Här om veckan så noterade jag att det fanns mer än ett ställe som hette Bellocq och beslöt mig att ta reda på varför. Det var så jag upptäckte fotografen Bellocq som blivit känd, postumt, för sina fotografier av prostituerade i New Orleans stadsdelen Storyville. En av de böcker som han ”inspirerat” är Michael Ondaatjes ”Coming through Slaughter”(titeln syftar på resevägen till mentalsjukhuset som huvudpersonen, jazzmusikern Buddy Bolden, tar). Mer än så behöver man inte veta. Det var ingen bra bok; post-modernistisk litteratur är säkert kul att skriva men inte kul att läsa. I boken, som är fiction pur så insinueras det att Bellocq var motbjudande och att han skadat de prostituerade. Ett annat verk som nämnde i Bellocqs wikipedia-artikel är  Louis Malles filmklassiker ”Pretty Baby” med Brooke Shields. Jag har läst om den många gånger och tänkt se den men det har inte blivit av. Nu gör jag ett försök. Tyvärr verkar många ha tänkt samma sak; den är utlånad på både bibliotek och videobutik.

En annan New Orleans klassiker har jag dock lyckats prokurera. Nämligen en  ”Sazerac”.  Drinken började sin bana som en magmedicin på ett apotek på Royal streeet, fick en släng konjak i sig på ”The Sazerac coffee house” som  sedan blev  ”The Sazerac bar” som huserar på ”The Fairmont Hotel”* där man kan dricka den än idag. Och på många andra ställen också.

Alla tycker inte att det här är en sommardrink men det tycker jag. Absint är en kall ”krydda” alltså passar den ypperligt varma dagar( det är det eller Campari/Aperol-baserat som gäller. Kanske något med kardemumma eller grape). Jag hade aldrig blandat en själv tidigare, bara druckit ute. Detta av den enkla anledningen att jag inte haft absint  tillgängligt. Jag har fortfarande inte tillgång till Peychauds bitter så jag fuskade och använde en av mina egengjorda (alltså är det kanske mer en ”Susserac”). Man kan använda Angostura(båda är gentiana baserade)  men var sparsam.

Sazerac: ger 1 drink (serveras i low-ball glas)

Ett stänk absint eller pernod

5 cl bourbon av god kvalité(eller 2,5 cl av bourbon och konjak vardera)

1 tsk sockersyrup

3-4 stänk peychauds/ 2 stänk angostura

citronzest

1. Häll absinten i ditt glas. Rör glaset i cirklar så att absinten täcker sidorna. Ev. häll ut det överflödiga( jag gillar absint så det stannar i glaset).

2. I en isfylld shaker så skakas sprit,syrup och bitters.

3. Fyll glaset med is. Stryk citronskalet längs glaskanten. Sila ner drinken i glaset. Toppa med zesten.

Enjoy Mes amis!

-Suss

*Allt enligt Denise Gee i ”Southern Cocktails”

Kommentera

