Skogens safirer; del ett

Vad hade jag då för planer för mina blåbär? Massor av planer.  Man måste inte plocka massor av bär i skogen som sen ligger oätna i frysen( Hej Mamma! Jag talar till dig). Jag plockade åtta liter blåbär+fick två liter. Ganska mycket. Man kommer långt på hälften.

Detta är baserat på Monika Ahlbergs blåbärsylts recept ur ”Monikas bästa menyer för sommaren”. Jag har halverat receptet. Att göra flera olika sorters blåbärsylt  lockar mig mer än att göra mycket av samma. Detta är enkelt och gott.

Vad gäller burkarna brukar jag koka dem  tillsammans med lock i en stor kastrull bredvid för att sterilisera. Man får vara försiktig så man inte bränner sig; långärmad oöm tröja är att rekommendera vid syltkok. Sen häller jag sylten i en ren tillbringare för att enkelt kunna hälla i burkar.

Blåbärssylt med vanilj

1 liter blåbär; Rensade och sköljda

4 dl strösocker

1 vaniljstång

1. Varva blåbär och socker i en stor kastrull. Snitta och skrapa ur fröna ur vaniljstånge. Tillsätt sedan både stång och frön till bären.

2. Koka bären på medelvärme och låt sjuda på låg temperatur i 20 minuter. Skaka grytan då och då men rör inte om (Ahlberg poängterar att bären då går sönder).

3. Ta bort kastrullen ifrån plattan och skumma väl. Häll upp sylten i väl rengjorda,heta burkar och förslut genast.

Gott till yoghurt,gröt eller bara på pannkakor.

-Suss

Kommentera

