Skogens safirer; del två

Utöver blåbärsylten med vanilj så gjorde jag en lite mer exotisk variant; blåbärsylt med mörk choklad och tequila. Inspirationen var ett recept i NK:s Matkalender på ”körsbärsylt med mörk choklad och konjak”. Man tager vad man haver tänkte jag. Det kanske hade blivit bättre med konjak eller mörk rom,prova gärna, men det smakade fint så här också. Tequilans örtighet balanserar sötman och fördjupar smaken.

Vad jag ska använda den till har jag inte bestämt ännu. Troligtvis efterätter. Men för ett par år sedan när jag köpte hallonsylt med mörk choklad så åt jag den gladeligen på rostat bröd till frukost. Det kanske händer även med denna.

Blåbärsylt med mörk choklad och tequila

1 liter blåbär

3 dl socker

30 gr mörk choklad

0,5 dl reposado tequila(el. anejo)

1. Kolla att bären är rensade och sköljda. Lägg bär och socker i en kastrull och koka upp långsamt på medelvärme. Låt koka 10 minuter på svag värme. Skumma under tiden.

2. Finhacka chokladen och blanda ner tillsammans med tequilan. Koka upp och ta det sedan av plattan.

3. Häll upp på väl rengjorda burkar och förslut.

Kommentera

