Sommarsallad

Så blev det lite sommar till slut. Årets badpremiär blev inte förräns i slutet av Juli och mina shorts började jag  använda först i Augusti. Så kan det vara. Jag har väntat på värmen för att testa en sallad som jag tror jag läste om någonstans. Den passar bäst då.

Nigella gör tydligen en sallad med fetaost och vattenmelon. Jag provade halloumi och vattenmelon. Väldigt gott och fräscht en varm dag. Servera med en bit pitabröd. Vill man ha en stadigare måltid så tror jag att en bit stek merguez passar bra.

Vattenmelon och halloumisallad; tre portioner

240 gr Halloumi, skivad

ca 600 gr vattenmelon

1 70 gr påse färdig sallad typ sommarmix

en handfull blad; lika delar mynta,persilja och koriander. Grovhackade.

olivolja

1 msk färskpressad citronjuice

peppar

1. Dela vattenmelonen i tre och skiva sedan i lämpliga bitar ca 1 cm tjocka. Lägg i en skål med örterna.

2. Hetta upp stekpanna(eller ännu hellre grillpanna) och låt halloumibitarna få färg på båda sidorna. Låt svalna något innan de läggs i skålen med vattenmelon och örter.

3. Tillsätt salladsbladen och citronjuicen. På med ett par droppar olivolja. Ett par drag med pepparkvarnen. Blanda lite.

4. Servera!

-Suss

 

Kommentera

