W.W.N.D?

Ett Nigella recept som jag länge hade tänkt prova. Och jag gjorde det häromdagen, fast ganska oväntat. Skulle göra en annan asiatisk inspirerad fisk men thaibasilikan var slut i hela stan. Använde Lawsons recept som ett förslag och bytte ut nästan alla ingredienser. Ett ofta förekommande händelseförlopp i mitt kök. Hennes verkar smaksen men den jag vevade ihop är nog den jag kommer göra i fortsättningen om inte nnat för att jag har de ingredienserna hemma. Själv tillagningen blev dock enligt instruktion.

Nigellas miringlaserade lax(4 port)

4 msk mirin

0,5 dl ljusbrunt råströsocker

4 msk sojasås

4 bitar lax à 125 gr

2 msk risvinäger

1-2 salladslökar

Suss nöd-lax(ger 1 portion)

1 msk torr sherry

1 msk agave syrup

1 msk sojasås

1 laxbit à 125 gr

skvätt färskpressad lime

1 salladslök

Hur?

1. Blanda samman de tre först ingredienserna i en grund skål. Lägg i laxen och låt marinera 3 min på ena sidan och 2 minuter på den andra.

2. Hetta under tiden upp en stor teflon stekpanna.

3. Stek laxen i pannan i två minuter på ena sidan, vänd dem sedan. Tillsätt marianden och stek i två minuter till.

4. Lägg upp laxen på ett serveringsfat och häll vinägern eller limejuicen i stekpannan. Låt det bli genomvarmt. Häll sedan glazen över laxen.

Servera med ris och skivad salladlök. Svårare än så är det inte. Med Nigellas recept behöver man inte var alltför hovsam. Det ligger i hennes matlagningsfilosofi  att improvisera och helt enkelt göra det lättare för sig. När man tittar på skafferiet så får man fråga sig ”What would Nigella do?”.

-Suss

Kommentera

