Mera merguez

När jag satt och bläddrade i Danyel Couets kokbok förra veckan upptäckte jag det kapitlet om de judiska kvarteren. Vet inte riktigt varför jag inte ägnat de sidorna  någon tid förut. Marais kvarteren har fått sin beskärda del av min tid i verkligheten.

Det recept som föll mig på läppen var Chakchouka eftersom det innehöll merguez. De 350 gr jag köpte räckte länge; cous-coussalladx2,chakchoukax2 och lite till en macka. Eftersom det är en smakrik korv(när den är välgjord) så behövs inte jättemycket.

Jag gjorde vissa ändringar i tillvägagångssätt och innehåll men basen är receptet på sidan 68 i ”Paris-från chevre chaud till couscous merguez”.

Chakchouka; ger 2 portioner

3 plommontomater

2 potatisar, fast sort

o,5 dl olivolja

1 gul lök

2 vitlöksklyftor

0,5 tsk kumminfrön

2 röda paprikor

2 merguezkorvar, skurna i 1 cm tjocka skivor(jag slarvade med detta. illa!)

2 ägg

salt,peppar

1.Grilla paprikorna på hög värme typ under grillen i ugnen. De ska bli lite svarta i skalet. Låt svalna i en bunke täckt med platsfilm(under tiden fortsätter du med matlagningen). När de svalnat så skrapas det brända skalet bort. Kärna ur paprikorna och skär dem i mindre bitar.

2. När ugnen ändå är igång passa på att rosta tomaterna. Stick ett par hål på dem med knivspets sen är det bara att låta dem vara i ugnen 15-20 minuter. (du behöver ugen sen igen så du behöver inte stänga av den, det som kostar är att värma upp ugnen, inte att hålla den varm. Kanske grädda lite köpe-baguette?)

3. Skär potatisarna i 2×2 cm bitar. Lägg i en kastrull med olja,vitlök och kummin. Fräs ca 5 minuter. Ha i de rostade tomaterna. Täck ingredienserna med vatten och låt koka till potatisen är färdig ca 20 minuter.

4. Tillsätt paprika och korv. Låt sjuda ca 10 minuter till. Smaka av med salt och peppar.

5. Fördela grytan i två ugnsfast formar. Knäck ett ägg i mitten av var och en. Baka i ugn i 120 grader i ca 8 minuter. Gulan ska var lös i mitten. Servera med mjukt bröd till.

-Suss

Kommentera

