Bring up the bodies/ citronkaka

En av de bästa böckerna jag läst under sommaren var Hilary Mantels ”Bring up the bodies”. De är fortsättningen på den prisbelönta ”Wolf Hall”(som jag tror finns i svensk översättning nu). I vilket fall så skriver hon i andra kapitlet hur huvudkaraktären Thomas Cromwell filosoferar om säsongerna;

We are coming to the sweet season of the year, when the air is mild and the leaves pale, and lemon cakes are flavoured with lavender; egg custards,barely set, infused with a sprig of basil; elder flowers simmered in a sugar syrup and poured over halved strawberries”

Han pratar om April/Maj. Vi är inne i Augusti. Men beskrivningarna retade smaklökarna. Flädersyrup gjorde jag tidigare i år och ringlade över jordgubbar (och hallon). Men citronkaka med lavendel inspirerade mig. Jag gjorde min vanliga ”engelska citronkaka” och tillsatte 1 msk torkad lavendel. Den kan uteslutas om man inte är lika galen i lavendel som jag är.

Engelsk citronkaka

100 gr rumsvarmt smör

2 dl socker

rivet skal från 2 citroner

2 msk citronjuice

2 ägg

3 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

2 msk mjölk

1 msk torkad lavendel

 

1.Sätt ugnen på 175 grader

2. Vispa smör,socker och citronskal poröst.

3. Rör ner 1 ägg i taget. Rör sedan ner citronjuice och mjölk.  Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i det i de våta ingredienserna. Rör sist ner lavendeln.

4. Grädda i 45-50 minuter. Låt svalna,skiva och servera.

Orginalreceptet innehåller glasyr men jag är inte såld på det. Däremot kan man servera det med lite smör/philadelphia på sidan ocm man vill ha något mer matigt.

Vad gäller basilika i ”egg custard” så blev det bra.Jag använde Danyel Couets recept från ”Paris” som jag tjatar om hela tiden Jag skulle tro att det även skulle vara gott i en pannacotta, speciellt om man serverar jordgubbar till.  Dessutom skulle det vara lättare att göra. Vattenbad tar alltid mer tid än man tror….

-Suss

 

Kommentera

