How was your week?

Jag saknar Julie Klausner. Ända sen jag tappade bort min ipod har jag inte hållt mig  à jour med de podcastar jag vanligtvis följer.  Speciellt saknar jag  humorcasten ”The bugel” och Julie Klausners ”How was your week?”. Jag får underliga blickar när jag sitter och fnissar på tunnelbanan lyssnandes på dem,  men å andra sidan kommer jag till jobbet med ett leende på läpparna och studs i stegen redan innan kaffet.  Att lyssna hemma är inte samma sak. Det går inte.

Men hur har min vecka ätits? Det har varit ett par portioner av en ganska oinspirerad men funktionell sobanudlar med tofu. Till det blev det ”the usual suspects”;ingefära,vårlök och vitlök. Sobanudlar var även gott till den Nigella-ish laxen jag gjorde. Jag testade ytterligare en Korean, recension och updaterad topp-5 kommer nästa vecka. Det blir duell; Koreana vs. min nyfunna kvarterskorean. Livet ser ljust ut. Sen blev det en gryta med linssoppa. Linsoppa alldeles innan löning är så klart en slump.

Det är en sommarvariant på den Minestronesoppa jag brukar göra på vinter. Det jag tagit bort är pastan. Det blir för mäktigt så här års. Man kan byta ut bacon mot en kryddig korv. Minska då ras-el-hanouten. Jag tänker inte kommentera ras-el-hanout+bacon i samma soppa. Det blir en aromatisk soppa lite åt gulaschhållet. En klick smetana/crème fraîche blir jättebra, samt en brödbit.

Sommar-Minestrone; 6 portioner

1 msk olivolja

1 gul lök, finhackad

1 morot, skala och hackad

0,5 zucchini, skuren i små bitar

70 gr bacon,strimlad

2 dl gröna linser

8  dl buljong(vatten+grönsaks/kycklingbuljongtäning funkar fint)

0,5 tsk ras-el-hanout (el. efter smak)

1 burk körsbärstomater, 400 gr

1. Fräs lök,bacon,zucchini och morot i en stor gryta tillsammans med olivoljan.

2. På med kryddan,linserna och buljongen samt tomaterna.

3. Låt koka i ungefär 45 minuter. Smaka av; salt?Peppar? Mer kryddblandning?

 

Den lagar i stor sett sig själv. Blir bara bättre dagen efter. Soppor som denna är dessutom väldigt förlåtande vad det gäller ingredienser; de flesta grönsaker funkar, kvantiterna är inte skrivna i sten( jag håller på att läsa Bibeln för tillfället, jag ÄR à jour med vad som är skrivet i sten och inte) utan är gärna kanvas för en skafferirensning(återigen, ren slump att det sker så här alldeles innan löning)

-Suss

Kommentera

