Busväder&blåbärspaj

Det var laddat för en storstädning idag. Det gick inte riktigt som jag hade tänkt mig. Möblerna hade fått sig en omgång teakolja,barvagnen var ordentligt avdammad, golvbrunnen i badrummet hade fått sig en exorcism. Jag hade vallat bullermaskinen/promenerar monstret/dammsugit. Det var bara fönstren kvar. Då började det regna. Alltså får det bli en annan dag.

 

För att belöna mig själv, samt se till att jag inte ägnade hela dagen åt att städa ineffektiv så bakade jag en paj av klassisk smulmodell. En blåbärspaj som jag fick äta av först när jag var klar.  Jag har alltid trott mer på morot än käpp som management-metod.

Blåbär vätskar mycket, därav potatismjölet. Det blir ganska mycket smultäcke av det här. Jag gillar lite crunch. 

Blåbärspaj; 6 bitar

5 dl blåbär (eller blandade bär)

1 msk potatismjöl

o,5 dl strösocker

1 tsk kanel

5 dl vetemjöl

2 dl strösocker

125 gr kallt osaltat smör, skuret i kuber 1×1 cm

1.Sätt ugnen på 200 gr/gas mark 5

2. Blanda de fyra första ingredienserna i en skål, och häll sedan över i den ugnssäkra form du vill använda. 

3. I en mixer, eller för hand, så blandas mjöl,socker och smör tills det börjar grynigt. Smula det över bären. Sen är det in i ugnen i 40-50 minuter.  

 

Svårare än så är det inte. Låt den svalna något innan du serverar den med någon sorts vaniljvariant; sås eller glass är valfritt. Jag kör oatly vaniljsås.

Det blev inte mycket till sommar. Vi gick raka vägen från en kall vår till höst. Winter is coming! Jag har bara en sak att säga till Kung Bore;

thanks to whoever on the internet made this

 

Jag har plockat fram filtarna, bakat paj och påbörjat läsning av en nästan 1000 sidor lång Proustbiografi. Dåligt väder stör inte mina planer.

-Suss 

Kommentera

