Chai:t barn har många namn

På ett kaffehak nyligen så uppstod ett missförstånd kring det här med chaite/chailatte/chaite med varm mjölk. Jag vet själv inte vad som är vad riktigt och orkar inte ta reda på det heller. Huvudsaken för mig är att jag vet vad jag gillar. Jag dricker sällan något dylikt ute utan reserverar itt drickande av hippie/hipsterdryck till hemma på kammaren en kall dag.

Chai-te (som jag fått lära mig)1 liten kanna

Dessa kryddor och mängd därav är en rekommendation. det blir lite vad jag känner för/har i skafferiet. Passa på att rensa….

Jag använder gärna rooiboos eftersom jag eftersträvar en lägre koffeinkonsumtion.

2 kryddnejlikor

2 kanelstänger

6-7 kardemummakapslar (stöt dem lite med bredsidan av en kniv så de öppnar sig)

1 stjärnanis

5 dl vatten

2 msk svart te el. rooiboos

2 dl mjölk

honung/agave syrup

Blanda kryddor i vatten och låt koka upp. Koka i ungefär 7 minuter under lock. Sila. Värm mjölk och vispa den så det skummar. Blanda te och mjölk, söta efter smak med  honung.

Självklart kan man även göra ett kryddigt te som serveras utan mjölk; Gör som ovan fast exkludera mjölken och tillsätt apelsinzest av en apelsin. Blir väldigt gott.

Det finns även flera märken som gör färdig chaiblandning som smakar bra men just nu kan jag inte komma på något. Kommentarsfältet är öppet.

-Suss

 

Kommentera

