Tisdagsdrink;Sidecar

Winter is coming, men innan vintern kommer hösten. Nu blir det öppen spis, grytor, stickade tröjor och konjak. Hösten är min favoritårstid, vilket inte bara beror på att jag fyller år i Oktober, utan också att man kan ta på sig en varm tröja alt. sitta inomhus utan att folk blir provocerade. Jag är frusen och går runt och fryser halva den svenska sommaren- men man ska vara barbent FÖR DET ÄR SOMMAR! Sommar betyder inte varmt i det här landet. Y’all need to chill när man har på sig strumpbyxor i juni.

Om man pratar konjaksbaserade drinkar så är Sidecar högt upp på listan. Konjak,Cointreau och citronjuice. Som cocktail-intresserad så har jag använt detta som bas för flera experiment; framförallt genom att byta ut Cointreau mot annan likör t.ex. andra citrus likörer,jag minns med glädje Grand Marnier, , div. bär likörer (mycket bra) samt min favorit Domain de Canton (väldigt bra).

Det är lika delar av allt så det är lätt att ändra mellan 4:a och 6:a. Varför folk vill ha fyror vet jag inte.

Sidecar; ger 1 drink

1/3 Konjak

1/3 Cointreau

1/3 citronjuice

Ingredienserna skakas väl i en isfylld shaker. Sila,servera och le.

Detta är det mest förekommande receptet men jag vet att det i bl.a. ”Savoy cocktail-book” är hälften konjak,en fjärdedel Cointreau och en fjärdedel citronjuice. Låter förvisso vettigt men inget jag tänker prova i första taget.

-Suss

P.S. Shout out till Fröken Markus. Det här är en av hans favoritdrinkar. D.S.

Kommentera

