Tisdagsdrink; Svartengrens

Jag har varit otrogen. Det är inte Guldbarens fel, det är jag. Det kanske är väderomslaget, men jag har känt mig sugen på ett litet äventyr. I trakterna av Sibirien närmare bestämt.

Jag har läst om Svartengrens; omdömena har varit överlag positiva. Verkligheten levde upp till förväntningarna. Den eklektiska interiören var inte lika mycket ”kurioskabinett” som The Zetter townhouse men lite åt det hållet.

Inuti bordet vi satt vid så var det en samling föremål, troligtvis noggrant utvalda. Jag tar ett sånt sinne för detaljer som ett gott tecken.

I förordet till drinklistan( BIG UP! det är det jag menar, ett förord till drinklistan!) så skriver det om att det blir mycket konjak i höst. I hear ya! Drinklistan i övrigt var pepprad med citat ifrån ”The Big Lebowski”. Humor.

Den förra menyn(som ligger på deras hemsida) har citat ifrån ”The Wire”. Speechless. Vilket inte har hänt sen, typ jag lärde mig tala.

För vad jag skulle kalla en kvartersbar så är ambitionsnivån hög. Tidigare i samma lokaler låg Mården; en krog som jag har både bra och dåliga rerfarenheten av (fast mest bra). Stämmningen är avslappnad och inbjudande. Drinkarna håller måttet, med råge. Jag var jättenöjd med det jag drack vilket var en ”Penthouse” ; konjak,absint,aprikos och citron. Perfect balans mellan sött och surt. Jag är svag för aprikos. Sällskapet drack franskt rödvin och gav det tummen upp.

Detta kommer inte bli ett one night-stand.  Detta kan bli en långvarig affär.

Svartengrens ligger i korningen Tulegatan/Surbrunnsgatan. Mer info finns här.

-Suss

Kommentera

