Bibimatch; Koreana vs. kvarterskoreanen*

Koreana är ”mitten-resturangen” av trumvariatet på Luntmakargatan. Den ligger vägg i vägg med den koreanska livsmedlesbutiken. Portionerna är stora. Det är väldigt prisvärt. Trevlig lokal, lite lagom rustik. Presentationen är bra; stora metallskålar. Själv är jag svag för keramikskålarna som används på bl.a. NikoNiko, men metallskålarna är bra det också. Bra bibimbapsås. Ägget var kanske lite torrt för min smak. Sällskapet åt kycklingvarianten vilket tydligen var bra.

Koreana ligger på luntmakargatan 76

Kvarterskoreanen höll också måttet. Stor portion, mycket prisvärt. Mitt treåriga förhållande med pizzeria Kaktus är över. Bra portion även fast det ska sägas att bibimbap inte riktigt funkar som take-away.  I fortsättningen ska jag äta det på plats. Jag la inte heller märke till vad de andra gästerna blev serverade mat i/på.

Det är inte många resturanger kvar på listan nu. Sakta men säkert så äter jag mig genom stan.

Detta leder självklart till förändringar i Bibimbaptoppen.

Bibimbaptoppen September;

1.Arirang

2. NikoNiko

3. Koreana

4.Den på Folkungagatan

5. Kvarterskoreanen

-Suss

 

 

Kommentera

